VECERNIE

 

Facere 49, 33; 50, 1-26

33 Și dacă Iacob a sfârșit să le dea porunci fiilor săi, și-a'ntins picioarele în pat, și-a dat suflarea cea din urmă și s'a adăugat la poporul său.

1 Atunci Iosif, căzând pe fața tatălui său, l-a plâns și l-a sărutat. 2 Iosif le-a poruncit apoi doctorilor care erau în slujba lui să-l îmbălsămeze pe tatăl său; și doctorii l-au îmbălsămat pe Israela. 3 După ce s'au împlinit patruzeci de zile - că atâtea zile trebuie pentru îmbălsămare - l-au plâns Egiptenii șaptezeci de zile. 4 Iar dacă au trecut zilele plângerii, le-a zis Iosif curtenilor lui Faraon: „Dac'am aflat eu har în ochii voștri, spuneți-i din partea meab lui Faraon: 5 - Înainte de a muri, tatăl meu m'a pus să-i jur, zicându-mi: În mormântul pe care mi l-am săpat eu în țara Canaanului, acolo să mă'ngropi... Așadar, lasă-mă acum să mă sui ca să-l îngrop pe tatăl meu, și mă voi întoarce“. 6 Iar Faraon a răspuns: „Suite-te și-l îngroapă pe tatăl tău, așa cum te-a jurat el“. 7 Și s'a suit Iosif să-l îngroape pe tatăl său; și'mpreună cu el s'au suit toți slujitorii lui Faraon și bătrânii casei sale și toți bătrânii din țara Egiptului 8 și toată familia lui Iosif, frații săi și toată familia tatălui său și neamul lui. Nu și-au lăsat în ținutul Goșen decât copiii, oile și vitele. 9 Cu el au plecat, de asemenea, căruțe și călăreți: caravana devenise uriașă. 10 Și ajungând ei la aria lui Atad, de dincolo de Iordan, au plâns acolo cu mare plângere tânguitoare; și l-a jelit Iosif pe tatăl său timp de șapte zile. 11 Văzând plângerea de la aria lui Atad, Canaaneenii, locuitorii acelui ținut, au zis: „Amarnică e plângerea aceasta la Egipteni“. Deaceea i s'a dat locului aceluia numele Abel-Mițraim, adică Plângerea-Egiptenilor, care loc e dincolo de Iordan. 12 Așa au făcut fiii lui [Iacob] cu el, după cum le poruncise: 13 l-au dus fiii săi în țara Canaanului și l-au îngropat în peștera din țarina Macpela, cea de lângă Mamvri, pe care Avraam o cumpărase, cu țarină cu tot, de la Efron Heteul, ca loc de veci. 14 Iosif s'a întors apoi în Egipt, el și frații lui și toți cei ce se suiseră cu el să-și îngroape tatăl. 15 Când însă frații lui Iosif au văzut că tatăl lor e mort, au zis: „S'ar putea ca Iosif să-și aducă aminte de nelegiuirea noastră și să-și răzbune răul pe care noi i l-am făcut...“. 16 Și i-au trimis vorbă lui Iosif, zicându-i: „Înainte de a muri, tatăl tău a dat o strașnică poruncă: 17 - Așa să-i spuneți lui Iosif: Iartă-le [fraților tăi] greșala și păcatul, că rău ți-au făcut ei ție... Iartă deci greșala celor ce sunt robii Dumnezeului tatălui tău!“ Și a plâns Iosif când i s'au spus acestea. 18 Și venind ei înșiși la el, au zis: „Noi suntem, iată, robii tăi“. 19 Dar Iosif le-a zis: „Nu vă temeți, fiindcă și eu sunt al lui Dumnezeu. 20 Voi mi-ați vrut mie răul, dar Dumnezeu mi-a vrut binele, așa ca El să plinească ceea ce se'ntâmplă acum: să țină'n viață un popor numeros“. 21 Și le-a mai zis: „Nu vă temeți! Eu vă voi hrăni pân'la capăt, pe voi și pe copiii voștri“. Și i-a mângâiat și le-a vorbit pe inima lor. 22 Iosif a locuit în Egipt, el și frații săi și toată casa tatălui său. Și a trăit Iosif o sută zece ani. 23 Și i-a văzut Iosif pe urmașii lui Efraim până la al treilea neam; iar copiii lui Machir, fiul lui Manase, s'au născut pe genunchii lui Iosifc. 24 Iosif le-a vorbit așa fraților săi: „Eu mor, dar pe voi vă va cerceta Dumnezeu și vă va strămuta din pământul acesta în pământul pe care cu jurământ l-a făgăduit Dumnezeu părinților noștri, lui Avraam și lui Isaac și lui Iacob“. 25 Și i-a jurat Iosif pe fiii lui Israel zicând: „Atunci, când vă va cerceta Dumnezeu, amintiți-vă de osemintele mele și duceți-le cu voi!“. 

Pilde 31, 8-31

8 Deschide-ți gura cu cuvântul lui Dumnezeu și pe toți judecă-i după cuviință. 9 Deschide-ți gura și judecă drept și pune la inimă pricina celui sărac și slab. 10 Cine va afla o femeie vrednică? fiindcă una ca aceasta e mai prețioasă decât nestematele. 11 Inima bărbatului ei are încredere într'însa; una ca aceasta nu va avea lipsă de bune dobândiri, 12 căci ea lucrează toată viața spre binele bărbatului ei. 13 Adunând lână și in, ea cu mâinile ei le face de folos. 14 Ea e ca o corabie neguțătorind de departe: așa își agonisește traiul. 15 Și se scoală de-noapte și le dă casnicilor de mâncare și slujnicelor de lucru. 16 Ea vede o moșie și o cumpără și cu roada mânilor ei sădește stăpânire. 17 Își strânge cingătoarea pe mijloc și brațul și-l întărește pentru lucru. 18 Din deprindere știe că bine este a lucra și lampa ei nu se stinge toată noaptea. 19 Brațele și le întinde spre ceea ce e de trebuință și mâinile și le îndeamnă spre fus. 20 Mâinile i le deschide nevoiașului și hrană îi întinde săracului. 21 Când bărbatul ei întârzie undeva, departe, el nu duce grijă de cele de acasă, căci toți ai ei sunt îmbrăcați. 22 Soțului ei îi face haine cu țesătură deasă, iar ea e îmbrăcată în vison și porfiră. 23 Bărbatul ei devine om de cinste în cetate când stă în adunare cu bătrânii ținutului. 24 Ea face pânzeturi subțiri și le vinde Fenicienilor.a și cingători Canaaneenilor. 25 Gura și-o deschide cu grijă și măsură și rânduială-i pune gurii sale. 26 Ea se îmbracă în putere și cinste și'n zilele ei de pe urmă se veselește. 27 Deprinderile casnicilor ei sunt pline de grijă, iar ea nu-și mănâncă pâinea în trândăvie. 28 Iar gura și-o deschide cu înțelepciune și după rânduială.
În bunătate și-a crescut copiii și i-a îmbogățit, iar soțul ei o laudă: 29 „Multe fete au dobândit bogăție, multe au înfăptuit putere, dar tu le-ai întrecut și le-ai covârșit pe toate“. 30 Farmecele sunt mincinoase, deșartă-i frumusețea femeii, căci femeia înțeleaptă va fi binecuvântată, și ea să laude frica de Domnul. 31 Dați-i din roada mâinilor sale și lăudat în cetate să-i fie bărbatul!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Luca 1, 39-49, 56

Rugăciune către Sfânta Muceniță Hristina

Biblia Sectară și Biblia Ortodoxă. Diferentele dintre minciunile sectantilor si dreapta credinta