Erezia calendarului și erezia ecumenistă: O perspectivă ortodoxă
---
Discuțiile despre **calendarul bisericesc** și **ecumenism** au creat adesea tensiuni și diviziuni în interiorul Bisericii Ortodoxe. Din punct de vedere dogmatic, aceste două fenomene sunt adesea etichetate ca erezii, dar ele necesită o abordare nuanțată pentru a înțelege exact de ce sunt considerate periculoase pentru unitatea și adevărul credinței.
---
### Erezia calendarului: Schisma și nu diferența de calendar
Adevărata problemă nu este diferența dintre calendarul iulian (pe vechi) și cel gregorian (pe nou), ci **schisma** care a apărut ca urmare a acestei diferențe. Învățătura Bisericii Ortodoxe este că nu calendarul, ci credința ortodoxă, trăită și mărturisită în unitate, ne mântuiește.
* **Argumentul dogmatic:** A considera calendarul ca o dogmă este o greșeală. Sfinții Părinți nu au definit calendarul ca pe o parte a credinței, ci ca pe un instrument liturgic. Așadar, a face din calendar un criteriu de mântuire este o erezie. Erezia nu este a te folosi de un calendar, ci a rupe comuniunea cu Biserica, considerând că numai calendarul pe vechi este cel adevărat.
* **Argumentul canonic:** Schisma și ruperea de Biserică sunt considerate o erezie, pentru că ele încalcă unitatea Tainelor, a ierarhiei și a credinței. Așadar, cei care se rup de Biserică din cauza calendarului se fac vinovați de erezia schismei, care este mai periculoasă decât orice altă erezie.
---
### Erezia ecumenistă: Sincretismul și indiferentismul
Ecumenismul, în forma sa radicală, a fost etichetat ca o erezie pentru că, în numele unității, distruge dogmele Bisericii. Adevărata problemă nu este dialogul cu alte confesiuni, ci **egalizarea credinței ortodoxe cu alte credințe**.
* **Argumentul dogmatic:** **Ecumenismul sincretist** susține că toate confesiunile creștine sunt la fel de valabile, că nu există o singură Biserică Adevărată și că mântuirea poate fi dobândită și în afara Bisericii Ortodoxe. Aceasta este o erezie, pentru că încalcă dogmele Bisericii, care ne învață că "nu există mântuire în afara Bisericii".
* **Argumentul canonic:** Biserica Ortodoxă are un dialog cu alte confesiuni, dar acest dialog nu este un scop în sine, ci un mijloc de a le invita să se întoarcă la Adevăr. Dacă acest dialog duce la compromisuri dogmatice, la renunțarea la credință și la unitatea în Hristos, atunci el se transformă într-o erezie.
---
### Concluzie: Păstrarea unității și a adevărului
În fața acestor două provocări, Biserica Ortodoxă are o singură misiune: **păstrarea unității și a adevărului**.
* Adevărata credință nu este un set de reguli stricte, ci o relație de iubire cu Hristos.
* Unitatea nu înseamnă a fi toți la fel, ci a avea o singură credință, o singură Biserică și o singură Liturghie.
Să ne rugăm pentru unitatea Bisericii și pentru ca toți creștinii să se întoarcă la credința, la Tradiția și la dogmele Bisericii Ortodoxe, singura Biserică a lui Hristos.

Comentarii
Trimiteți un comentariu