Evanghelia după Toma: A CINCEA EVANGHELI O Perspectivă Creștin Ortodoxă




În lumea creștină, există o multitudine de scrieri și texte vechi, iar unele dintre ele, deși nu sunt parte a Sfintei Scripturi canonice, atrag un interes considerabil. Un astfel de text este **Evanghelia după Toma**, o culegere de ziceri, pilde și dialoguri atribuite lui Iisus Hristos, care a fost descoperită în 1945, la Nag Hammadi, în Egipt, ca parte a unei colecții de manuscrise gnostice. Din perspectivă creștin ortodoxă, înțelegerea și poziționarea față de acest text sunt esențiale pentru a menține puritatea credinței.

### Ce este Evanghelia după Toma?

Evanghelia după Toma este un text scris în limba coptă, probabil la scurt timp după anul 340 d.Hr., dar se crede că ar fi o traducere a unui original grecesc mai vechi, datat, după unii cercetători, în secolul al II-lea sau chiar al I-lea d.Hr. Spre deosebire de cele patru Evanghelii canonice (Matei, Marcu, Luca, Ioan), care relatează viața, minunile, patimile, moartea și Învierea lui Iisus Hristos într-o narațiune coerentă, Evanghelia după Toma este o colecție de 114 *logia* (ziceri, cuvinte) atribuite lui Iisus, prezentate adesea fără un context narativ. Aceste ziceri sunt adesea enigmatiche, mistice și, uneori, par a contrazice învățătura Evangheliilor canonice.

### De ce nu este acceptată în Canonul Biblic Ortodox?

Biserica Ortodoxă, la fel ca și celelalte confesiuni creștine tradiționale, nu a inclus niciodată Evanghelia după Toma în canonul Noului Testament. Motivele sunt multiple și fundamentale din punct de vedere teologic și istoric:

1.  **Diferențe teologice majore:** Cel mai important motiv este conținutul său doctrinar, care prezintă puternice influențe **gnostice**. Gnosticismul, o erezie majoră a primelor secole creștine, promova ideea că mântuirea se obține prin *gnosis* (o cunoaștere secretă, ezoterică), și nu prin credința în Hristos cel răstignit și înviat și prin harul Său.
    * Evanghelia după Toma subliniază o cunoaștere secretă și o inițiere spirituală, ocolind importanța Pătimirilor, a Crucii și a Învierii lui Hristos ca acte centrale ale mântuirii.
    * Nu menționează Nașterea Domnului din Fecioara Maria, minunile sale publice sau înființarea Bisericii.
    * Pune accent pe un dualism între spirit și materie, considerând lumea materială ca fiind rea sau imperfectă, o idee străină învățăturii creștine ortodoxe despre bunătatea creației lui Dumnezeu.
    * Deși conține anumite ziceri similare cu cele din Evangheliile canonice, multe sunt alterate sau prezentate într-un context care le schimbă sensul. De exemplu, un pasaj controversat este "Fiecare femeie care se va face bărbat va intra în Împărăția Cerurilor", o zicere interpretată de unii ca o denigrare a femeilor, de alții ca o referire la transcenderea condiției umane prin spiritualitate, dar care este, în orice caz, problematică din punct de vedere ortodox.

2.  **Autoritatea Apostolică:** Evangheliile canonice au fost recunoscute de Biserică pentru că se crede că au fost scrise de Apostoli sau de ucenici direcți ai Apostolilor (Matei, Ioan, Marcu - ucenicul lui Petru, Luca - ucenicul lui Pavel) și reflectă învățătura apostolică. Deși poartă numele Sfântului Apostol Toma, majoritatea cercetătorilor consideră că această evanghelie nu a fost scrisă de el, ci este o lucrare ulterioară, apărută în cercuri gnostice. Părinții Bisericii, încă din primele secole, au respins-o ca fiind apocrifă și eretică.

3.  **Utilizarea în cult și Liturghie:** Niciodată Evanghelia după Toma nu a fost citită în cultul public al Bisericii creștine primare sau al Bisericii Ortodoxe, un semn clar că nu a fost considerată inspirată de Dumnezeu sau dogmatic corectă.

### Pericolul Din Perspectivă Ortodoxă

Din perspectiva creștină ortodoxă, citirea și, mai ales, interpretarea Evangheliei după Toma fără discernământ teologic pot fi periculoase pentru credința unui creștin. Ea poate:

* **Distorisiona imaginea lui Hristos:** Prezentarea lui Hristos ca un învățător gnostic, care oferă o cunoaștere secretă, poate diminua importanța Jertfei Sale pe Cruce și a Învierii Sale, care sunt fundamentul mântuirii noastre.
* **Submina rolul Bisericii:** Învățătura gnostică tinde să minimizeze rolul Bisericii, al Tainelor și al Sfinților Părinți ca mijloace de mântuire și cale spre Dumnezeu.
* **Induce în eroare spirituală:** Învățăturile ambigue și uneori contradictorii pot duce la confuzie și la îndepărtarea de adevărul revelat.

### Concluzie

Evanghelia după Toma este un document antic interesant pentru studiile istorice și academice, oferind o perspectivă asupra diversității ideologice din creștinismul timpuriu. Cu toate acestea, din perspectiva creștină ortodoxă, ea nu este o Evanghelie inspirată de Dumnezeu și nu face parte din canonul Sfintei Scripturi. Conținutul său gnostic o plasează în afara învățăturii Bisericii și poate fi, în absența unui discernământ duhovnicesc, o sursă de rătăcire.

Adevăratul Hristos, Cel mărturisit de Biserica Ortodoxă, este Cel născut din Fecioara Maria, Cel care a pătimit, a murit pe Cruce pentru păcatele noastre, a Înviat a treia zi și S-a înălțat la cer, trimițând Duhul Sfânt. Mântuirea nu vine printr-o cunoaștere secretă, ci prin credința în El, prin respectarea poruncilor Sale și prin participarea la viața sacramentală a Bisericii Sale.

---

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Luca 1, 39-49, 56

Rugăciune către Sfânta Muceniță Hristina

Biblia Sectară și Biblia Ortodoxă. Diferentele dintre minciunile sectantilor si dreapta credinta