CE FACE PREOTUL ÎN FIRIDA DIN DREAPTA SFÂNTULUI ALTAR CUNOSCUTĂ ȘI SUB NUMELE DE PROSCOMIDIAR?
Sfânta și dumnezeiasca Liturghie este cea mai importantă slujbă bisericească săvârșită în toate bisericile creștin ortodoxe pe stil nou sau stil vechi din lume. Indiferent de a căruia dintre cei trei sfinți alcătuitori de Liturghie se va săvârși fie că este Ioan Gură de Aur cel mai des săvârșită Liturghie în cursul anului bisericesc ori a sfântului Vasile cel Mare ori a sfântului Grigorie dialogul adică de Dumnezeu cuvântătorul cunoscut în popor și ca alcătuitorul liturghiei darurilor mai înainte sfințite. Etapele fundamentale ale sfintei liturghii sau părțile componente fundamentale sunt în număr de acestea sunt după cum urmează: 1 PROSCOMIDIA : Acesta este prima parte a sfintei și dumnezeieștii liturghii care amintește de nașterea Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos și constă în pregătirea cinstitelor daruri de pâine și vin pentru a fi sfințite aceasta este partea din Sfânta Liturghie pe care preotul o petrece într o firidă sau oxidă a sfântului altar în partea dreaptă a acestuia către răsărit scoțând sfintele miride și Sfântul agneț și așezându- le pe Sfântul disc în ordinea reprezentată în imaginea de mai sus. Dar v ați întrebat vreodată ce este de fapt SFÂNTUL AGNEȚ? SFÂNTUL AGNEȚ SE SCOATE ÎNTOTDEAUNA DIN PRIMA PRESCURE ARE FORMĂ CUBICĂ SE AȘEAZĂ ÎN CENTRUL SFÂNTULUI DISC CU LITERELE CARE FORMEAZĂ NUMELE DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS ÎN SUS APOI ÎN PARTEA STÂNGĂ A MAGNEȚULUI CUM ESTE REPREZENTAT ÎN IMAGINE SAU ÎN PARTEA DREAPTĂ CUM SE STĂ ÎN SFÂNTUL ALTAR SE SCOATE DIN CEA DE A DOUA PRESCURE MIRIDA CORESPUNZĂTOARE MAICII DOMNULUI CARE ARE FORMA UNUI TRIUNGHI ȘI ESTE PUȚIN MAI MARE DECÂT CELELALTE MIRII DE DAR NU MAI MARE DECÂT SFÂNTUL AGNEȚ. ACEASTĂ MIRIDĂ SE AȘEAZĂ PE SFÂNTUL DISC CU CUVINTELE CITĂM DE FAȚĂ A STĂTUT ÎMPĂRĂTEASA MAICĂ AM ÎNCHEIAT CITATUL. După ce din prima prescure au fost scoase Sfântul agneț și mirida Maicii Domnului urmează în ordine alte trei prescuri din care se vor scoate milidele corespunzătoare pentru cetele îngerești , pentru conducătorii țării și pentru arhiereu urmând ca ritualul proscomidiei să se încheie cu scoaterea miridelor corespunzătoare pentru cei vii și adormiți. După prima parte a sfintei liturghii care se numește Proscomidie urmează a 2 a parte esențială și anume liturghia catehumenilor adică a celor nebotezați care în primele veacuri creștine ca și astăzi se încheie cu ecfonisul ce i chemați știți câți sunteți chemați ieșiți ca nimeni din ce i credincioși să nu rămână. Și în final cea de a treia parte a sfintei liturghii cunoscută și sub numele de Liturghia Euharistică. Această ultimă parte a sfintei și dumnezeieștii liturghii este de fapt cea mai importantă fiind considerată și inima sfintei liturghii deoarece în cadrul acestei părți are loc rugăciunea epiclezii adică rugăciunea invocării venirii duhului Sfânt și a sfințirii cinstitelor daruri de pâine și vin care prin rugăciunea epileze adică prin invocarea și venirea duhului Sfânt devin acum sfinte daruri. Această a treia parte a sfintei liturghii cunoscută și sub numele de Liturghia Euharistică începe cu vohodul cel Mare adică ieșirea preoților sau a preoților și diaconul ora preoților și arhiereilor cu sfintele daruri moment ce amintește de ieșirea Domnului și mântuitorului nostru Iisus Hristos la propovăduire momentul de după ieșirea cu sfintele daruri și intrarea slujitorilor în Sfântul altar amintește de momentul în care conform cântările liturgice cităm: ,, Iosif cel cu bun chip de pe Cruce luând preacurat trupul tău"acest moment amintește de pogorârea de pe cruce a trupului mort al domnului și mântuitorului nostru Iisus Hristos de către Iosif cel din alimateea și Nicodim doi dintre ucenicii săi care făceau parte din ceata celor 70 de apostoli. Dar chiar dacă Sfânta și dumnezeiasca Liturghie are ca moment esențial ultima parte adică rugăciunea epiclezei deci a sfințirii cinstitelor daruri de pâine și vin de fapt această ultimă parte este cea mai importantă din Sfânta și dumnezeiasca liturghie.. dar Sfânta și dumnezeiasca Liturghie nu începe duminică dimineață o dată cu slujba utreniei ci ziua liturgică începe În seara de sâmbătă așa cum amintește chiar și cartea de slujbă ortodoxă numită Liturghie la slujba numită vecernia de sâmbătă seară astfel că liturghia începută duminica se va încheia pentru mirean dar și pentru preot în duminica următoare la Sfânta Liturghie deoarece Sfânta și dumnezeiasca Liturghie este inima cultului creștin ortodox public care mai poartă denumirea și de slujba' întreite asumări deoarece mirenii asumă pe preoți și se roagă pentru ei preoții asumă pe mireni și se roagă pentru ei iar împreună sunt asumați de Dumnezeu Sfânta și dumnezeiasca Liturghie nu se încheie imediat după otpus ci nici chiar după momentul administrării tainei sfintei mirungeri cu cuvintele zise de către preot:,, ajutorul Domnului cel ce a făcut cerul și pământul" . Dar în Sfânta și dumnezeiasca Liturghie sunt angrenate toate cele trei laturi ale apostolatului atâta apostolatul s a certat total reprezentat de către preot cât și cel maternal reprezentat de femei dar cel mai important rămâne apostolatul mirenilor adică a celor care trebuie să ducă mesajul sfintei evanghelii în comunitățile din care vin asigurând astfel legătura între apostolatul sa cerdotal adică preoție și laicat.
Comentarii
Trimiteți un comentariu