Sfântul Botez al Domnului Dumnezeului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos (Arătarea Domnului)
Când Domnul nostru a ajuns la vârsta de treizeci de ani de viață pe pământ, El Și-a început lucrarea Sa mântuitoare de povățuire a oamenilor. El însuși a făcut arătat oamenilor acest “început la începuturilor” prin botezul Său în râul Iordan.
Sfântul Chiril al Ierusalimului spune: “începutul lumii - apa; începutul Veștii celei Bune – Iordanul”.
La vremea botezului Domnului cu apă, taina care s-a propovăduit lumii, taină prorocită în Vechiul Testament, și doar întunecat și în ghicituri cunoscută de vechiul Egipt și de vechea Indie, a fost Taina Sfintei Treimi. Tatăl S-a descoperit auzului oamenilor, Duhul S-a descoperit vederii oamenilor, iar Fiul S-a descoperit chiar atingerii oamenilor. Tatăl L-a mărturisit în auzul oamenilor pe Fiul Său, Fiul a fost botezat în ape, iar Duhul Sfânt în chip de porumbel S-a purtat deasupra acelor ape.
Când Ioan Botezătorul a mărturisit și a spus: Iată Mielul lui Dumnezeu Cel care ridică păcatul lumii (Ioan 1:29), și când L-a cufundat și L-a botezat pe Mântuitorul în Iordan, atunci s-a arătat oamenilor misiunea lui Hristos în lume, și calea mântuirii noastre. Anume că Domnul a luat asupra Sa păcatele omenirii, a murit sub ele (cufundarea) și apoi a înviat (ieșirea din apă); și că și noi trebuie să murim omului nostru vechi și păcătos, ca să ne facem la fel vii, curățiți, și înnoiți. Acesta este Mântuitorul nostru și aceasta este calea mântuirii.
Praznicul Botezului Domnului (în grecește Teofania, sau Arătarea Domnului), se mai cheamă și Praznicul Luminării. Ne luminează pe noi Botezul Domnului în Iordan pentru că ne arată taina lui Dumnezeu Celui Treimic, taina Celei de o Ființă și Nedespărțitei Treimi. Acesta este un fel de luminare. Iar al doilea este că prin botez fiecare dintre noi se luminează prin aceea că este înfiat de Părintele Luminilor, prin Jertfa Fiului și puterea Duhului Sfânt.
Comentarii
Trimiteți un comentariu