Acatistul Sfântului Cuvios Onufrie cel Mare


 Preotul dă obișnuita binecuvântare:

Binecuvântat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor.

Strana: Amin.

Iar dacă nu este preot, se zice:

În Numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Amin!

Apoi Rugăciunile începătoare:

Slavă Ție, Dumnezeul nostru, slavă Ție.

Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului, Care pretutindenea ești și toate le împlinești, Vistierul bunătăților și dătătorule de viață, vino și Te sălășluiește întru noi, și ne curățește pe noi de toată întinăciunea și mântuiește, Bunule, sufletele noastre.

Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi. (de trei ori cu trei închinăciuni)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Preasfântă Treime, miluiește-ne pe noi. Doamne, curățește păcatele noastre. Stăpâne, iartă fărădelegile noastre. Sfinte, cercetează și vindecă neputințele noastre, pentru numele Tău.

Doamne, miluiește. (de 3 ori)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-Se numele Tău, vie împărăția Ta, fie voia Ta, precum în cer așa și pe pământ. Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel rău.

Preotul: Că a Ta este împărăția și puterea și slava, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.

Strana: Amin.

iar de nu este preot, se zice: Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluiește-ne pe noi. Amin.

Apoi Troparele de umilință, glasul al șaselea:

Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi, că nepricepându-ne de niciun răspuns, această rugăciune aducem Ţie, ca unui Stăpân, noi păcătoşii robii Tăi, miluieşte-ne pe noi.

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh.

Doamne, miluieşte-ne pe noi că întru Tine am nădăjduit, nu Te mânia pe noi foarte, nici pomeni fărădelegile noastre, ci caută şi acum ca un milostiv şi ne izbăveşte pe noi de vrăjmaşii noştri, că Tu eşti Dumnezeul nostru şi noi suntem poporul Tău, toţi lucrul mâinilor Tale şi numele Tău chemăm.

Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

A Născătoarei de Dumnezeu:

Uşa milostivirii deschide-o nouă, binecuvântată Născătoare de Dumnezeu, Fecioară, ca să nu pierim cei ce nădăjduim întru tine, ci să ne izbăvim prin tine din nevoi, că tu eşti mântuirea neamului creştinesc.

Apoi Crezul:

Cred întru unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, văzutelor tuturor şi nevăzutelor.
Şi întru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut, mai înainte de toţi vecii. Lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut, Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut.
Care pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara şi S-a făcut om.
Şi s-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat şi a pătimit şi S-a îngropat.
Şi a înviat a treia zi, după Scripturi.
Şi s-a înălţat la ceruri şi şade de-a dreapta Tatălui.
Şi iarăşi va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii, a Cărui Împărăţie nu va avea sfârşit.
Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul, Care de la Tatăl purcede, Cela ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit, Care a grăit prin prooroci.
Întru una, sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică.
Mărturisesc un Botez întru iertarea păcatelor.
Aştept învierea morţilor.
Şi viaţa veacului ce va să fie. Amin.

Doamne, miluiește. (de 12 ori)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Veniți să ne închinăm Împăratului nostru Dumnezeu!
Veniți să ne închinăm și să cădem la Hristos, Împăratul nostru Dumnezeu!
Veniți să ne închinăm și să cădem la Însuși Hristos, Împăratul și Dumnezeul nostru! (cu trei închinăciuni)

Psalmul 142:

1. Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru credincioșia Ta, auzi‑mă, întru dreptatea Ta.
2. Să nu intri la judecată cu robul Tău, că nimeni din cei vii nu‑i drept înaintea Ta.
3. Vrăjmașul prigonește sufletul meu și viața mea o calcă în picioare; făcutu‑m‑a să locuiesc în întuneric ca morții cei din veacuri.
4. Mâhnit e duhul în mine și inima mea încremenită înlăuntrul meu.
5. Adusu‑mi‑am aminte de zilele cele de demult; cugetat‑am la toate lucrurile Tale, la faptele mâinilor Tale m‑am gândit.
6. Întins‑am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ însetoșat.
7. Degrab auzi‑mă, Doamne, că a slăbit duhul meu, nu‑Ți întoarce fața Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor ce se coboară în mormânt.
8. Fă să aud dimineața mila Ta, că la Tine îmi este nădejdea; arată‑mi calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu.
9. Scapă‑mă de vrăjmașii mei, că la Tine alerg, Doamne.
10. Învață‑mă să fac voia Ta, că Tu ești Dumnezeul meu; Duhul Tău cel bun să mă povățuiască la pământul dreptății.
11. Pentru numele Tău, Doamne, dăruiește‑mi viață, întru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu.
12. Fă bunătate de stârpește pe vrăjmașii mei și pierde pe toți cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul Tău.

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeule!
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeule!
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeul nostru, slavă Ţie! (cu trei închinăciuni)

Dumnezeu este Domnul și S-a arătat nouă. Bine este cuvântat Cel ce vine întru numele Domnului. (de trei ori)

Troparul Sfântului Cuvios Onufrie cel Mare

Glasul 4

Dumnezeul părinților noștri, Care faci pururea cu noi după blândețile Tale, nu îndepărta mila Ta de la noi; ci pentru rugăciunile lor, în pace îndreptează viața noastră.

Doamne, miluiește. (de 12 ori)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Psalmul 50:

1. Miluiește‑mă, Dumnezeule, după mare mila Ta.
2. Și după mulțimea îndurărilor Tale, șterge fărădelegea mea.
3. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea și de păcatul meu mă curățește.
4. Că fărădelegea mea eu o cunosc și păcatul meu înaintea mea este pururea.
5. Ție Unuia am greșit și rău înaintea Ta am făcut, așa încât drept ești Tu întru cuvintele Tale și biruitor când vei judeca Tu.
6. Că iată, întru fărădelegi m‑am zămislit și în păcate m‑a născut maica mea.
7. Că iată, adevărul ai iubit; cele nearătate și cele ascunse ale înțelepciunii Tale mi‑ai arătat mie.
8. Stropi‑mă‑vei cu isop și mă voi curăți; spăla-mă‑vei și mai vârtos decât zăpada mă voi albi.
9. Auzului meu vei da bucurie și veselie; bucura-se‑vor oasele mele cele smerite.
10. Întoarce fața Ta de la păcatele mele și toate fărădelegile mele șterge‑le.
11. Inimă curată zidește întru mine, Dumnezeule, și duh drept înnoiește întru cele dinlăuntru ale mele.
12. Nu mă lepăda de la fața Ta și Duhul Tău Cel Sfânt nu‑L lua de la mine.
13. Dă‑mi mie bucuria mântuirii Tale și cu duh stăpânitor mă întărește.
14. Învăța‑voi pe cei fără de lege căile Tale și cei necredincioși la Tine se vor întoarce.
15. Izbăvește‑mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele; bucura‑se‑va limba mea de dreptatea Ta.
16. Doamne, buzele mele vei deschide și gura mea va vesti lauda Ta.
17. Că de ai fi voit jertfă, Ți‑aș fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi.
18. Jertfa lui Dumnezeu, duhul umilit, inima înfrântă și smerită Dumnezeu nu o va urgisi.
19. Fă bine, Doamne, întru bunăvoirea Ta, Sionului, și să se zidească zidurile Ierusalimului.
20. Atunci vei binevoi jertfa dreptății, prinosul și arderile de tot; atunci vor pune pe altarul Tău viței.

Condacul 1

Celui care, din fragedă pruncie, a iubit pe Hristos și I-a slujit cu Credință, să-i aducem laude și cântări duhovnicești; că acesta, biruind pe vrăjmași, s-a suit la Hristos, Cel ce i-a dăruit dar Dumnezeiesc, spre a dobândi darul cel veșnic și să-l slăvim cântându-i: Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Icosul 1

Văzând Darul lui Dumnezeu, care era cu tine, din pântecele maicii tale și Minunile care s-au săvârșit cu tine, în pruncie, nu putem să nu te lăudăm astfel:
Bucură-te, cel ce te-ai născut din rugăciunile părinților tăi;
Bucură-te, că, încă fiind în fașă, ai fost dăruit de părinții tăi la Mânăstire;
Bucură-te, cel ce ai fost hrănit de căprioară până la vârsta de trei ani;
Bucură-te, că te-ai arătat milostiv încă din fragedă pruncie;
Bucură-te, cel ce ai fost hrănit de Hristos, Care se afla în Sfânta Icoană;
Bucură-te, cel ce ai primit Dar de la Dumnezeu;
Bucură-te, că te-ai arătat Făcător-de-Minuni fiind încă prunc;
Bucură-te, lumina dăruită Mânăstirii de Luminătorul celor din întuneric;
Bucură-te, luceafăr aducător de bucurii;
Bucură-te, Minune Dumnezeiască;
Bucură-te, stea, de lumină purtătoare;
Bucură-te, iubitorule de Cele Sfinte;
Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Condacul al 2-lea

Fiind încă tânăr la vârstă și nevinovat, te-ai arătat mai mare în virtutea nerăutății, deoarece Însuși Hristos cu mâinile Sale te-a hrănit când I-ai cerut, iar credincioșii stau înaintea icoanei tale cântând lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 2-lea

Plin de milostivire te-ai arătat căci pâinea pe care o primeai pentru tine o dădeai lui Hristos lipsindu-te pe tine de hrană, iar noi, văzând unele ca acestea, te lăudăm zicând:
Bucură-te, ca Cel pe care tu L-ai hrănit de multe ori, pâine ți-a dat când I-ai cerut;
Bucură-te, că din acea pâine s-au hrănit și ceilalți monahi;
Bucură-te, că ei au fost cuprinși de uimire văzând minunea care s-a făcut prin tine;
Bucură-te, că ai crescut în ascultare și supunere;
Bucură-te, căci cu înfrânarea și postul ai supus chiar și pe demoni;
Bucură-te, dar dumnezeiesc dăruit nouă celor credincioși de către Dumnezeu;
Bucură-te, că ai fost păzit de Dumnezeu, Care te-a întărit spre o luptă ca aceasta;
Bucură-te, că te-ai arătat stăpân peste patimi;
Bucură-te, cel ce ai stricat cursele demonilor cele amăgitoare;
Bucură-te, că te-ai înălțat deasupra firii omenești prin multă osteneală;
Bucură-te, iubitorule de Dumnezeu și al semenilor tăi;
Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Condacul al 3-lea

Mergând cuviosul Pafnutie în pustie spre a căuta pe cei ce se nevoiesc acolo, te-a aflat pe tine sfinte și bucurându-se a cântat lui Dumnezeu, Celui ce te-a descoperit lui: Aliluia!

Icosul al 3-lea

Atât de mult te-a iubit pe tine Domnul cuvioase, încât aveai în fiecare lună a anului drept hrană fructe de finic și un izvor cu apă limpede și bună, iar în loc de îmbrăcăminte ți-a crescut părul care te ferea de ger și arșiță, pentru aceasta noi îți cântăm unele ca acestea:
Bucură-te, că Dumnezeu ți-a răsplătit ție și în această viață și în cealaltă ostenelile tale;
Bucură-te, copac înfrunzit sub care adumbresc cei credincioși;
Bucură-te, om ceresc care ai ajuns firea îngerilor;
Bucură-te, că ai avut atâta tărie că nu ai părăsit pustia, cu toate ispitele ce veneau de la diavol;
Bucură-te, că binecuvântarea lui Dumnezeu nu te-a părăsit;
Bucură-te, că ți-a fost îndreptar în viața monahicească;
Bucură-te, că faptele tale au întrecut mintea omenească;
Bucură-te, că te-ai izbăvit din ghearele lupului celui înțelegător;
Bucură-te, că ești hrănitorul celor flămânzi;
Bucură-te, odihnă celor osteniți;
Bucură-te, părinte milostiv și iubitor de fii;
Bucură-te, cel ce ai fost un al doilea Ilie în vitejia faptelor împotriva răului;
Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Condacul al 4-lea

Avându-te pe tine sprijin tare părinte, ne bucuram noi păcătoșii, și cu dragoste te slăvim cu cântări și rugăciuni prin care îți cerem să nu ne lași pe noi, cei care cântăm lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 4-lea

Multe au fost luptele tale părinte împotriva demonilor care te chinuiau cu tot felul de ispite, vrând cu tot dinadinsul să-ți surpe ostenelile tale cel bine plăcute înaintea lui Dumnezeu, dar tu i-ai biruit cu darul lui Hristos care era cu tine, iar noi zicem către tine unele ca acestea:
Bucură-te, că semnul Sfintei Cruci te-a păzit nevătămat de năvălirile diavolilor;
Bucură-te, că rugăciunea ți-a fost ca un toiag de foc împotriva lor,
Bucură-te, ca ai fost păzit de îngerul Domnului;
Bucură-te, păzitorul curăției sufletești și trupești;
Bucură-te, ca te-ai asemănat heruvimilor și serafimilor în cântarea cea către Dumnezeu;
Bucură-te, ca diavolii nu pot să stea împotriva ta;
Bucură-te, ca i-ai surpat pe ei cu toate meșteșugirile lor;
Bucură-te, cel ce ești ajutor nou celor credincioși;
Bucură-te, ca nu te întorci de la cei ce se roagă ție;
Bucură-te, minune mult slăvită de îngeri;
Bucură-te, părinte minunat al monahilor;
Bucură-te, ca ispitele demonilor nu te-au înspăimântat;
Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Condacul al 5-lea

Poruncile lui Dumnezeu păzindu-le, ai ajuns la lumina cea veșnică a împărăției celei cerești unde cu toți cuvioșii cânți lui Dumnezeu care te-a învrednicit de aceasta: Aliluia!

Icosul al 5-lea

Dorind după viața cea desăvârșită, ai fost călăuzit în pustie de îngerul tău, cel ce de la naștere te însoțea pe tine, și te-a dus până la peștera acelui bătrân care te-a dus la locul mai înainte pregătit ție de Dumnezeu, iar noi văzând purtarea de grija a Lui pe care o avea pentru tine, îți zicem unele ca acestea:
Bucură-te, că sufletul tău ardea de dorirea după Dumnezeu;
Bucură-te, că și acel bătrân a cunoscut aceasta;
Bucură-te, că te-a învățat toate rânduielile pustnicești;
Bucură-te, că le-ai deprins pe ele repede spre zidirea ta;
Bucură-te, că ai viețuit singur într-un loc deosebit;
Bucură-te, ca în țarina din sufletul tău a încolțit repede rodul ascultării;
Bucură-te, că floarea curăției ai păstrat-o nevestejita până la moarte;
Bucură-te, că toate le-ai făcut spre slava lui Dumnezeu;
Bucură-te, că roua rugăciunilor tale ți-a fost ție izvor al inimii curate;
Bucură-te, cel ce niciodată nu te-ai lenevit în săvârșirea lucrurilor bune;
Bucură-te, că dragostea pentru Ziditorul tău nu s-a stins niciodată;
Bucură-te, că ai fost sluga credincioasă Domnului;
Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Condacul al 6-lea

După ce ai suferit multa vreme de sete și foame ai fost hrănit de îngerul Domnului cu pâine caldă și albă timp de treizeci de ani, apoi cu finice și apă curată de izvor, arătându-se prin aceasta purtarea de grijă a lui Dumnezeu, Căruia Ii cântăm: Aliluia!

Icosul al 6-lea

Multă tărie ai arătat cuvioase în răbdarea ispitelor diavolești, căci nu ai contenit până nu ți-ai supus cu totul patimile cele stricăcioase de suflet care te încercau la tot pasul pentru a te surpa, iar noi te lăudăm pentru vitejia luptelor tale zicându-ți unele ca acestea:
Bucură-te, că ai socotit a fi primejdios un lucru ca acesta;
Bucură-te, cel ce ai învățat că se cade omului a face în taină faptele bune;
Bucură-te, că după îndelunga răbdare ai fost mângâiat de Dumnezeu, Căruia Ii slujeai;
Bucură-te, că deși erai chinuit de frig și de arșiță, nu te-ai întors înapoi de la a ta nevoință;
Bucură-te, că te-ai încrezut în singurul Dumnezeu, Cel ce te-a ocrotit pe tine;
Bucură-te, că dragostea ta pentru Hristos a biruit tot răul ce venea asupra ta;
Bucură-te, că te-ai învrednicit de a fi împărtășit de îngerul Domnului;
Bucură-te, că timp de treizeci de ani nu ai văzut față de om;
Bucură-te, că cuviosul Pafnutie s-a umplut de o mare bucurie la vederea feței tale;
Bucură-te, că te-ai asemănat Sfântului Ioan Botezatorul în viețuirea cea după Dumnezeu;
Bucură-te, că ai înmulțit talantul cel dat ție de Dumnezeu;
Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Condacul al 7-lea

Cerându-ți cuviosul Pafnutie să petreacă în locul acela după mutarea ta, nu i-ai dat voie, ci i-ai spus ca întorcându-se la locul său, să vestească acele minuni tuturor, iar noi auzind astfel de cuvinte pline de ințelepciune, cântăm lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 7-lea

După îndelunga vorbire făcându-se seară, ai plecat la peșteră împreună cu cuviosul Pafnutie, care s-a minunat de locul acela atât de frumos, iar noi aflând unele ca acestea nu putem să nu te lăudăm zicându-ți:
Bucură-te, cel ce intre cei bine plăcuți lui Dumnezeu te-ai numărat;
Bucură-te, că ai fost împodobit de darul înaintei vederii;
Bucură-te, că ai proorocit mai înainte mutarea ta către Domnul;
Bucură-te, că după cântarea utreniei fața ta a strălucit ca lumina;
Bucură-te, că văzând pe cuviosul Pafnutie înspăimântat i-ai zis să nu se teamă;
Bucură-te, că i-ai poruncit lui sa-ți îngroape trupul;
Bucură-te, că în acea zi te-ai mutat din viața aceasta vremelnică;
Bucură-te, că ai cunoscut ceasul sfârșitului tău;
Bucură-te, că împreună cu sfinții îngeri petreci;
Bucură-te, că slăvești pe Dumnezeu cu cetele monahilor;
Bucură-te, că acum cerul iți este casă pentru veșnicie;
Bucură-te, cel e ți-ai gătit locaș care nu se surpă niciodată;
Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Condacul al 8-lea

Dumnezeiescul dar te-a luminat spre a călătorii pe calea cea strâmtă și cu osteneli, căci ai izbutit prin grele încercări să plinești rânduiala cea după Dumnezeu a monahilor celor cuvioși. Și acum aflându-te în mijlocul îngerilor și a sfinților, roagă-te pentru noi păcătoșii că să ne învrednicim împreună cu tine să cântăm lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 8-lea

Viața ta cea plină de lumină dătătoare de bucurie ne-a îndemnat să cădem înaintea icoanei tale și să-ți cântăm laude ca acestea:
Bucură-te, vas ales al Duhului Sfânt;
Bucură-te, că te-ai găsit vrednic de Dansul;
Bucură-te, că te-a ales spre a-I sluji Lui pentru totdeauna;
Bucură-te, că locuiești în corturile cuvioșilor;
Bucură-te, că îngerii s-au bucurat de venirea ta la ceruri;
Bucură-te, căci cu cântări prea frumoase te-au dus la Domnul;
Bucură-te, că diavolii nu au putut să împiedice suirea ta la locașurile cele veșnice;
Bucură-te, că te-ai înfățișat înaintea lui Dumnezeu curat și fără prihana;
Bucură-te, că inima ta a fost locaș al Duhului Sfânt încă din pruncie;
Bucură-te, că fără cârtire ai slujit cu dragoste Ziditorului tău;
Bucură-te, că ai făgăduit cuviosului Pafnutie ca va veți vedea în ceruri;
Bucură-te, că moștenitor prea ales al Raiului te-ai arătat;
Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Condacul al 9-lea

După sfârșitul tău cuvioase părinte peștera s-a surpat și finicul a căzut la pământ uscându-se, iar noi auzind astfel de minuni, cântăm lui Dumnezeu cu frica și cu dragoste: Aliluia!

Icosul al 9-lea

Cu adevarat noi cei credincioși nu ne pricepem cum să lăudam mai frumos și după cuviință viața ta cea sfântă și plină de curăție, dar umilindu-ne îți cântăm astfel de laude:
Bucură-te, ajutătorul celor ce se roagă ție;
Bucură-te, ca ești ocrotitorul celor ce poartă cinstitul tău nume;
Bucură-te, părintele orfanilor;
Bucură-te, primitorul săracilor;
Bucură-te, că ești milostiv către cei ce sunt în mari nevoi;
Bucură-te, izbăvitorule de patimile cele stricătoare de suflet;
Bucură-te, sfătuitor bun celor ce se afla în grele încercări;
Bucură-te, bogăție celor ce sunt săraci de fapte bune;
Bucură-te, sănătatea celor bolnavi;
Bucură-te, că nu iți întorci fața de către cei ce nădăjduiesc spre ajutorul tău;
Bucură-te, cel ce după Dumnezeu și Preacurata Sa Maica ne ești zid apărător;
Bucură-te, cel ce ești corabie izbăvitoare celor ce călătoresc pe marea acestei vieți;
Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Condacul al 10-lea

La cine vom alerga sfinte cerând ajutor în aceasta zbuciumată viață dacă nu la tine care ne-ai dat nouă drept pildă de adevărată viețuire monahicească prin însăși viața ta cea sfântă și bine plăcută înaintea lui Dumnezeu Căruia Îi cântăm: Aliluia!

Icosul al 10-lea

Rugăciunile tale înaintea lui Dumnezeu sunt ca o tămâie bine primită și ca o jertfă curată căci acum în aceste vremuri grele, ne bucurăm de ajutorul și mijlocirea ta înaintea Lui, pentru aceea îți aducem în dar aceste cântări de laudă:
Bucură-te, rugătorul pentru noi în ziua judecății;
Bucură-te, mijlocitorul al celor cufundați în multe păcate;
Bucură-te, cel ce ești baie care speli nelegiuirile;
Bucură-te, căci ne ușurezi conștiințele cele încărcate;
Bucură-te, sprijinul celor vârstnici și neputincioși;
Bucură-te, soarele cel strălucitor de fapte bune;
Bucură-te, că lumina ta luminează și pe cei păcătoși;
Bucură-te, cel ce întorci iarăși la credință pe cei pierduți;
Bucură-te, că ai îndrăzneală înaintea lui Dumnezeu;
Bucură-te, că te-ai învrednicit de vederea feței Lui;
Bucură-te, cetățean al cereștii împărății;
Bucură-te, fiu prea iubit al lui Hristos Dumnezeu;
Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Condacul al 11-lea

În lanțurile deznădejdii aflându-ne, te rugăm sfinte al lui Dumnezeu să ne scoți pe noi netrebnicii căci viața noastră de iad s-a apropiat, ca să cântăm împreună cu tine lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 11-lea

Cu totul ne-am depărtat de Dumnezeu și împreună netrebnici ne-am făcut și nu îndrăznim a ne apropia de milostivirea lui și te rugăm pe tine cuvioase al Lui Dumnezeu Onufrie să mijlocești la tronul Prea Sfintei Treimi, ca să ne izbăvim de cursele cele ascunse ale vrăjmașului și să-ți zicem unele ca acestea:
Bucură-te, ostenitorul cel neostenit al Lui Dumnezeu;
Bucură-te, că întreaga viata și-ai afierosit-o Lui;
Bucură-te, că toată viața ta ai fost blând și fără răutate;
Bucură-te, că bunătatea ta a întrecut mintea omeneasca;
Bucură-te, că ți-ai pregătit locaș în cer fiind încă în trup stricăcios;
Bucură-te, că te-au purtat îngerii până la tronul lui Dumnezeu;
Bucură-te, că ai primit răspuns bun de la Dreptul Judecător;
Bucură-te, că veselia cerească împreună cu slava te împodobesc,
Bucură-te, că ai luat din mâna lui Hristos cununa de biruință;
Bucură-te, că negrăite sunt bunătățile de care te-ai învrednicit;
Bucură-te, că și îngerii laudă luptele tale cele mari;
Bucură-te, stâlpul Bisericii drept-măritoare;
Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Condacul al 12-lea

Acum când suntem înconjurați de tot felul de ispite care ne surpă în adâncurile răutăților cădem înaintea ta și cu umilință și cu lacrimi ne rugam ție să rogi pe milostivul Dumnezeu pentru mântuirea sufletelor noastre, ca sa-I cântam Lui: Aliluia!

Icosul al 12-lea

Am auzit, sfinte, de mulțimea faptelor tale pe care le-ai săvârșit ca fiind fără de trup, cu toate ca erai în trupul acesta din lut, și ne-am spăimântat cu totul de puterea cea data ție de la Dumnezeu pentru a birui puterea potrivnicilor, pentru aceea îți aducem aceste laude:
Bucură-te, că de la naștere pana la moarte ai fost fără prihană;
Bucură-te, că sufletul tău a fost înmiresmat de prezența Duhului Sfânt;
Bucură-te, că mintea ta nu a cugetat nimic din cele întinate;
Bucură-te, sfeșnic care luminezi pe cei întunecați din pricina necredinței;
Bucură-te, vistieria cea nefurată a monahilor celor nevoitori,
Bucură-te, povățuitorul celor ce viețuiesc în munți și pustietăți;
Bucură-te, mirul cel cu mireasmă prea dulce;
Bucură-te, că ai viețuit cu mare trezvie a minții;
Bucură-te, cel ce ai fost mult încercat și ai ieșit biruitor din toate;
Bucură-te, cel ce surpi pe hulitorii dreptei credințe;
Bucură-te, cel ce alini durerea sufletului încărcat cu multe păcate;
Bucură-te, liman liniștit al celor înviforați de gânduri necurate;
Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Condacul al 13-lea

O, PreaCuvioase Părinte Onufrie, plângem și alergăm către al tău sprijin să ne ajuți nouă, celor care am rămas fără nădejde de mântuire a sufletelor, ca, mântuindu-ne de moartea cea veșnică, să cântăm, împreună cu tine, lui Dumnezeu: Aliluia! (Acest condac se zice de trei ori)

Icosul 1

Văzând Darul lui Dumnezeu, care era cu tine, din pântecele maicii tale și Minunile care s-au săvârșit cu tine, în pruncie, nu putem să nu te lăudăm astfel:
Bucură-te, cel ce te-ai născut din rugăciunile părinților tăi;
Bucură-te, că, încă fiind în fașă, ai fost dăruit de părinții tăi la Mânăstire;
Bucură-te, cel ce ai fost hrănit de căprioară până la vârsta de trei ani;
Bucură-te, că te-ai arătat milostiv încă din fragedă pruncie;
Bucură-te, cel ce ai fost hrănit de Hristos, Care se afla în Sfânta Icoană;
Bucură-te, cel ce ai primit Dar de la Dumnezeu;
Bucură-te, că te-ai arătat Făcător-de-Minuni fiind încă prunc;
Bucură-te, lumina dăruită Mânăstirii de Luminătorul celor din întuneric;
Bucură-te, luceafăr aducător de bucurii;
Bucură-te, Minune Dumnezeiască;
Bucură-te, stea, de lumină purtătoare;
Bucură-te, iubitorule de Cele Sfinte;
Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Condacul 1

Celui care, din fragedă pruncie, a iubit pe Hristos și I-a slujit cu Credință, să-i aducem laude și cântări duhovnicești; că acesta, biruind pe vrăjmași, s-a suit la Hristos, Cel ce i-a dăruit dar Dumnezeiesc, spre a dobândi darul cel veșnic și să-l slăvim cântându-i: Bucură-te, Părinte Onufrie, de Dumnezeu înțelepțite!

Cuvine-se cu adevărat să te fericim, Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită și prea nevinovată și Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce ești mai cinstită decât heruvimii și mai mărită fără de asemănare decât serafimii, care fără stricăciune pe Dumnezeu Cuvântul ai născut, pe tine, cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.

Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi. (de trei ori cu trei închinăciuni)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Preasfântă Treime, miluiește-ne pe noi. Doamne, curățește păcatele noastre. Stăpâne, iartă fărădelegile noastre. Sfinte, cercetează și vindecă neputințele noastre, pentru numele Tău.

Doamne, miluiește. (de 3 ori)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-Se numele Tău, vie împărăția Ta, fie voia Ta, precum în cer așa și pe pământ. Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel rău.

Preotul: Că a Ta este împărăția și puterea și slava, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.

Strana: Amin.

iar de nu este preot, se zice: Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluiește-ne pe noi. Amin.

Troparul Sfântului Cuvios Onufrie cel Mare

Glasul 4

Dumnezeul părinților noștri, Care faci pururea cu noi după blândețile Tale, nu îndepărta mila Ta de la noi; ci pentru rugăciunile lor, în pace îndreptează viața noastră.

Preotul (sau diaconul) zice ectenia:

Miluiește-ne pe noi, Dumnezeule, după mare mila Ta, rugămu-ne Ție, auzi-ne și ne miluiește.

Strana: Doamne, miluiește. (de 3 ori)

Înca ne rugăm pentru mila, viața, pacea, sănătatea, mântuirea, cercetarea, lăsarea și iertarea păcatelor, buna-sporire și ajutorul robilor lui Dumnezeu (N, cei pentru care se face rugăciunea) și pentru ca să li se ierte lor toată greșala cea de voie și cea fără de voie.

Strana: Doamne, miluiește. (de 3 ori)

Încă ne rugăm ca să se păzească sfânt locașul acesta, țara aceasta, orașul (satul) acesta și toate mănăstirile, orașele și satele, de boală, de foamete, de cutremur, de potop, de foc, de sabie, de venirea altor neamuri asupra noastră și de războiul cel dintre noi; pentru ca milostiv, blând și lesne iertător să ne fie nouă Bunul și Iubitorul de oameni Dumnezeul nostru, să îndepărteze și să împrăștie toată mânia care se pornește asupra noastră, să ne izbăvească pe noi de mustrarea Lui cea dreaptă, care este asupra noastră, și să ne miluiască pe noi.

Strana: Doamne, miluiește. (de 40 de ori)

Auzi-ne pe noi, Dumnezeule, Mântuitorul nostru, nădejdea tuturor marginilor pământului și a celor ce sunt pe mare departe, și, Milostive, milostiv fii nouă, Stăpâne, pentru păcatele noastre și ne miluiește pe noi.

Strana: Doamne, miluiește. (de 3 ori)

Preotul zice ecfonisul: Că milostiv și iubitor de oameni Dumnezeu ești și Ție slavă înălțăm, Tatălui și Fiului și Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.

Strana: Amin.

În lipsa preotului, încheiem, zicând:

Doamne, miluiește. (de 40 de ori)

Ceea ce ești mai cinstită decât heruvimii și mai mărită fără de asemănare decât serafimii, care fără stricăciune pe Dumnezeu Cuvântul ai născut, pe tine, cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, miluiește-ne pe noi. Amin.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Luca 1, 39-49, 56

Rugăciune către Sfânta Muceniță Hristina

Biblia Sectară și Biblia Ortodoxă. Diferentele dintre minciunile sectantilor si dreapta credinta