Paraclisul Sfintei Mari Mucenițe Eufimia

Preotul dă obișnuita binecuvântare:

Binecuvântat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor.

Strana: Amin.

Iar dacă nu este preot, se zice:

În Numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Amin!

Apoi Rugăciunile începătoare:

Slavă Ție, Dumnezeul nostru, slavă Ție.

Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului, Care pretutindenea ești și toate le împlinești, Vistierul bunătăților și dătătorule de viață, vino și Te sălășluiește întru noi, și ne curățește pe noi de toată întinăciunea și mântuiește, Bunule, sufletele noastre.

Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi. (de trei ori cu trei închinăciuni)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Preasfântă Treime, miluiește-ne pe noi. Doamne, curățește păcatele noastre. Stăpâne, iartă fărădelegile noastre. Sfinte, cercetează și vindecă neputințele noastre, pentru numele Tău.

Doamne, miluiește. (de 3 ori)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-Se numele Tău, vie împărăția Ta, fie voia Ta, precum în cer așa și pe pământ. Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel rău.

Preotul: Că a Ta este împărăția și puterea și slava, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.

Strana: Amin.

iar de nu este preot, se zice: Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluiește-ne pe noi. Amin.

Doamne, miluiește. (de 12 ori)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Veniți să ne închinăm Împăratului nostru Dumnezeu!
Veniți să ne închinăm și să cădem la Hristos, Împăratul nostru Dumnezeu!
Veniți să ne închinăm și să cădem la Însuși Hristos, Împăratul și Dumnezeul nostru! (cu trei închinăciuni)

Psalmul 142:

1. Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru credincioșia Ta, auzi‑mă, întru dreptatea Ta.
2. Să nu intri la judecată cu robul Tău, că nimeni din cei vii nu‑i drept înaintea Ta.
3. Vrăjmașul prigonește sufletul meu și viața mea o calcă în picioare; făcutu‑m‑a să locuiesc în întuneric ca morții cei din veacuri.
4. Mâhnit e duhul în mine și inima mea încremenită înlăuntrul meu.
5. Adusu‑mi‑am aminte de zilele cele de demult; cugetat‑am la toate lucrurile Tale, la faptele mâinilor Tale m‑am gândit.
6. Întins‑am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ însetoșat.
7. Degrab auzi‑mă, Doamne, că a slăbit duhul meu, nu‑Ți întoarce fața Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor ce se coboară în mormânt.
8. Fă să aud dimineața mila Ta, că la Tine îmi este nădejdea; arată‑mi calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu.
9. Scapă‑mă de vrăjmașii mei, că la Tine alerg, Doamne.
10. Învață‑mă să fac voia Ta, că Tu ești Dumnezeul meu; Duhul Tău cel bun să mă povățuiască la pământul dreptății.
11. Pentru numele Tău, Doamne, dăruiește‑mi viață, întru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu.
12. Fă bunătate de stârpește pe vrăjmașii mei și pierde pe toți cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul Tău.

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeule!
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeule!
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeul nostru, slavă Ţie! (cu trei închinăciuni)

Dumnezeu este Domnul și S-a arătat nouă. Bine este cuvântat Cel ce vine întru numele Domnului. (de trei ori)

Apoi troparele acestea, glasul al IV-lea (forma glasului al II-lea), podobie: “Cel ce Te-ai înălțat pe cruce…”:

Pe Sfânta Eufimia întru cântări o lăudăm și mărim viața ei cea dumnezeiască și mucenicia ei cea minunată răbdată cu puterea lui Hristos, că aceasta a smerit nedumnezeirea idolilor și a rușinat rătăcirile la Sinodul al Patrulea; pentru aceasta a intrat slăvită în pământul celor blânzi, ca o muceniță mult pătimitoare.

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh.

Pe Sfânta Eufimia întru cântări o lăudăm și mărim viața ei cea dumnezeiască și mucenicia ei cea minunată răbdată cu puterea lui Hristos, că aceasta a smerit nedumnezeirea idolilor și a rușinat rătăcirile la Sinodul al Patrulea; pentru aceasta a intrat slăvită în pământul celor blânzi, ca o muceniță mult pătimitoare.

Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Nu vom tăcea, Născătoare de Dumnezeu, pururea a spune puterile tale, noi nevrednicii. Că de nu ai fi stat tu înainte rugându-te, cine ne-ar fi izbăvit din atâtea nevoi? Sau cine ne-ar fi păzit până acum slobozi? Nu ne vom depărta de la tine, Stăpână, că tu izbăvești pe robii tăi pururea din toate nevoile.

Psalmul 50:

1. Miluiește‑mă, Dumnezeule, după mare mila Ta.
2. Și după mulțimea îndurărilor Tale, șterge fărădelegea mea.
3. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea și de păcatul meu mă curățește.
4. Că fărădelegea mea eu o cunosc și păcatul meu înaintea mea este pururea.
5. Ție Unuia am greșit și rău înaintea Ta am făcut, așa încât drept ești Tu întru cuvintele Tale și biruitor când vei judeca Tu.
6. Că iată, întru fărădelegi m‑am zămislit și în păcate m‑a născut maica mea.
7. Că iată, adevărul ai iubit; cele nearătate și cele ascunse ale înțelepciunii Tale mi‑ai arătat mie.
8. Stropi‑mă‑vei cu isop și mă voi curăți; spăla-mă‑vei și mai vârtos decât zăpada mă voi albi.
9. Auzului meu vei da bucurie și veselie; bucura-se‑vor oasele mele cele smerite.
10. Întoarce fața Ta de la păcatele mele și toate fărădelegile mele șterge‑le.
11. Inimă curată zidește întru mine, Dumnezeule, și duh drept înnoiește întru cele dinlăuntru ale mele.
12. Nu mă lepăda de la fața Ta și Duhul Tău Cel Sfânt nu‑L lua de la mine.
13. Dă‑mi mie bucuria mântuirii Tale și cu duh stăpânitor mă întărește.
14. Învăța‑voi pe cei fără de lege căile Tale și cei necredincioși la Tine se vor întoarce.
15. Izbăvește‑mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele; bucura‑se‑va limba mea de dreptatea Ta.
16. Doamne, buzele mele vei deschide și gura mea va vesti lauda Ta.
17. Că de ai fi voit jertfă, Ți‑aș fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi.
18. Jertfa lui Dumnezeu, duhul umilit, inima înfrântă și smerită Dumnezeu nu o va urgisi.
19. Fă bine, Doamne, întru bunăvoirea Ta, Sionului, și să se zidească zidurile Ierusalimului.
20. Atunci vei binevoi jertfa dreptății, prinosul și arderile de tot; atunci vor pune pe altarul Tău viței.

Canonul - glasul al 8-lea, îl punem pe 4, fără irmoase:

Cântarea I

Irmos: “Apa trecând-o ca pe uscat…”

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

Vino, o, Duhule cel Bun, la mine, cel ticălos, care voiesc să laud pe Eufimia, stâlpul credinței, fala și cinstea Calcedonului.

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

Laud, Eufimia, viețuirea ta, măresc jertfa și minunata mucenicie, cerând ca, prin rugăciunile tale, Maică, să laud după vrednicie minunile tale.

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh.

În chip luminat te-ai lepădat de deșertăciunea și de frumusețile lumii, pentru Hristos, Eufimia; pentru aceasta și pe noi, cei ce te cinstim, învrednicește-ne să ne lepădăm de patimi.

Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin

Născătoare de Dumnezeu, pe noi, cei netrebnici, învrednicește-ne, Maică a Cuvântului, ca, prin rugăciunile tale, să propovăduim cele două firi ale Lui într-un singur ipostas, Maică- Fecioară.

Cântarea a III-a

Irmos: „Doamne, Cel ce ai făcut…”

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

Vedem în mâinile tale, slăvită Eufimia, cartea Părinților, cea de Dumnezeu insuflată, cu cuviință ținută, iar scrierea ereticilor zăcând la picioarele tale, ceea ce propovăduiești dogmele adevărului.

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

Te-ai împotrivit cu tărie idoleștilor cuvinte, muceniță Eufimia, prin credința ta către Dumnezeu – Omul și, prin semne multe smerind pe judecătorii tăi, ai suferit mucenicia cu bucurie.

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh.

Dorind cu râvnă, slăvită Eufimia, sfințenia vieții și pe Hristos, și lepădând toate cele trecătoare de pe pământ, ai gustat cele cerești, a căror dorire dăruiește-o și nouă, cu rugăciunile tale.

Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin

Ca o purtătoare de biruință te-ai înălțat la ceruri, Preacurată, ca una ce ai născut nouă pe Dumnezeu Omul, pe Care roagă-L pururea, cu îndrăznire de maică, pentru robii tăi, pururea - Fecioară curată.

Apoi aceste stihiri:

Izbăvește de eresuri pe toți ortodocșii, că ești mijlocitoarea credincioșilor către Hristos, ca o muceniță mult pătimitoare, Eufimia.

Întărește-i pe cei ce în chip ortodox te cinstesc pe tine, Născătoare de Dumnezeu, întru credința Fiului tău și în încercările vieții, ca una ce ai îndrăznire de maică.

Apoi preotul rostește ectenia la care pomenește pe cei pentru care se face paraclisul, iar după ecfonis cântăm:

Sedealna, glas 2, Podobie: Ceea ce ești rugătoare caldă...

Dorind, cinstită, cămara cea preaîmpodobită, te-ai jertfit lui Dumnezeu, ca o junghiere cu bun miros și L-ai propovăduit pe Hristos desăvârșit om și Dumnezeu într-un singur ipostas, ținând în mâinile tale, Eufimia, cartea lui Dumnezeu.

Cântarea a IV-a

Irmos: “Auzit-am, Doamne, taina…”

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

Te-ai înfrumusețat întru Duhul, muceniță Eufimia; pentru aceasta te-ai nevoit biruind reaua credință, pe care și acum o izgonește, cu solirile tale.

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

Uneltele diavolului le-ai smerit, prin minune, Eufimia; și pe noi acum ne păzește de năvălirile înșelătorului, o, prealăudată.

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh.

Chinuri ai răbdat bucurându-te, prin dumnezeiescul har, Eufimia; pentru aceasta grăbește și izbăvește de săgețile durerii pe cei ce te cinstesc.

Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin

Prin solirile tale, Fecioară, trimite-ne de la Fiul tău curățire de păcate, ca toți să scăpăm de năvălirile vicleanului balaur.

Cântarea a V-a

Irmos: „Luminează-ne pe noi, Doamne…”

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

Izbăvește pe cei credincioși cu solirile tale, Eufimia, de rătăcirile cele întinate ale ereticilor, care răstoarnă dumnezeieștile dogme ale Bisericii.

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

Ai izbăvit și ai întărit credința cea adevărată a ortodocșilor, prin minune pecetluind dumnezeiasca credință, Eufimia.

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh.

Înalță mintea celor ce te cinstesc pe tine, Eufimia, către Iisus Mântuitorul, Dumnezeu - Omul, și de înșelare păzește-ne și ne izbăvește.

Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin

Porți pe Hristos în brațele tale, Mireasă dumnezeiască, și alăptezi ca pe un prunc, mai presus de fire, pe Cel ce S-a întrupat sub vreme, pe Dumnezeu și Domnul.

Cântarea a VI-a

Irmos: „Rugăciunea mea voi vărsa…”

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

Iubit-ai pe Hristos, prealăudată Eufimia, din inimă fierbinte; pentru aceasta te desfătezi de viața cea veșnică și dumnezeiască, bucurându-te, și mijlocind la Dumnezeu să fim izbăviți noi de chinuri.

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

Zădărnicește îndrăznelile celor de rea credință și năvălirile demonilor, Eufimia, și, cu rugăciunile tale către Cuvântul, izbăvește inimile credincioșilor de înșelare și-i scapă de legăturile păcatului, ale morții și ale diavolului.

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh.

Alină-mi sufletul, slăvită Eufimia, cu rugăciunile tale către Dumnezeu, și dăruiește-mi bucuria păcii și nădejdea în Dumnezeu cea mântuitoare și dorirea veșnicei desfătări și viața raiului cea nesfârșită.

Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin

Tu L-ai purtat în pântece pe Domnul, Fecioară, mai presus de fire și de cuvânt, și ai îmbrățișat cu mâinile pe Dumnezeu și din cinstiții tăi sâni L-ai alăptat; pentru aceasta, ca o Maică a lui Dumnezeu, roagă-L pe Acesta pentru toți.

Apoi aceste stihiri:

Izbăvește de eresuri pe toți ortodocșii, că ești mijlocitoarea credincioșilor către Hristos, ca o muceniță mult pătimitoare, Eufimia.

Întărește-i pe cei ce în chip ortodox te cinstesc pe tine, Născătoare de Dumnezeu, întru credința Fiului tău și în încercările vieții, ca una ce ai îndrăznire de maică.

Preotul rostește ectenia, așa cum s-a arătat după cântarea a III-a, apoi cântăm:

Condacul, glas 2, Podobie: Ceea ce ești folositoare creștinilor…

Eufimia, tu ești fala mucenicilor, înfrumusețarea cea cinstită a mărturisirii lui Hristos, jertfindu-te de bunăvoie pentru Dânsul cu bucurie ; pentru aceasta ai luat în ceruri cinste de mare muceniță și cununa biruinței. Întărește, cu solirile tale, pe credincioși în dreapta credință și roagă pe Hristos ca să primim iertare.

Prochimenul, glas 4:

Minunat este Dumnezeu întru Sfinții Săi.

Stih: Prin Sfinții care sunt pe pământul Lui, lucruri minunate a făcut Domnul.

Și se citește Sf. Evanghelie de la Luca

12 Dar, mai înainte de toate acestea, își vor pune mâinile pe voi și vă vor prigoni, dându-vă în sinagogi și în temnițe, ducându-vă la împărați și la dregători, pentru numele Meu. 13 Și va fi vouă spre mărturie. 14 Puneți deci în inimile voastre să nu gândiți de mai înainte ce veți răspunde; 15 Căci Eu vă voi da gură și înțelepciune, căreia nu-i vor putea sta împotrivă, nici să-i răspundă toți potrivnicii voștri. 16 Și veți fi dați și de părinți și de frați și de neamuri și de prieteni, și vor ucide dintre voi. 17 Și veți fi urâți de toți pentru numele Meu. 18 Și păr din capul vostru nu va pieri. 19 Prin răbdarea voastră veți dobândi sufletele voastre.

Strana: Slavă Ție, Doamne, slavă Ție !

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh.

glas 2:

Pentru rugăciunile purtătoarei de chinuri Eufimia, Milostive, curățește mulțimea greșalelor noastre.

Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

același glas

Pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu, Milostive, curățește mulțimea greșalelor noastre.

Apoi stihira glas 6 (forma glasului 2), Podobie: “Toată nădejdea…”

Stih: Miluiește-ne, Dumnezeule, după mare mila Ta și după mulțimea îndurărilor Tale curățește fărădelegile noastre.

În cântări dumnezeiești să lăudăm pe Eufimia, podoaba Calcedonului, înfrumusețarea cea preacinstită a Bisericii, căci cu bucurie s-a jertfit pe sine Domnului și a lepădat pe cele trecătoare, mincinoase și stricăcioase și toată deșertăciunea, întărind prin minuni pe cei ce cred întru adevăr ; cu adevărat s-a arătat pildă mucenicilor lui Hristos și turn de apărare al ortodocșilor, cea de Dumnezeu fericită.

Preotul (diaconul) zice:

Mântuiește, Dumnezeule, poporul Tău și binecuvântează moștenirea Ta. Cercetează lumea Ta cu milă și cu îndurări. Înalță fruntea dreptmăritorilor creștini și trimite peste noi milele Tale cele bogate; pentru rugăciunile Preacuratei Stăpânei noastre Născătoarei de Dumnezeu și pururea Fecioarei Maria; cu puterea cinstitei și de viață făcătoarei Cruci; cu folosințele cinstitelor puteri cerești celor fără de trup; cu rugăciunile cinstitului, măritului Prooroc Înaintemergătorului și Botezătorului Ioan; ale Sfinților măriților și întru tot lăudaților Apostoli; ale celor între Sfinți Părinții noștri, mari dascăli și ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie de Dumnezeu cuvântătorul și Ioan Gură de Aur; cu ale Sfinților Atanasie cel Mare, Chiril și Ioan cel Milostiv, patriarhii Alexandriei și ale Sfântului Nifon, patriarhul Constantinopolului; cu ale celor între sfinți Părinților noștri: Nicolae al Mirelor Lichiei și Spiridon al Trimitundei, făcătorii de minuni, Calinic Cernicanul, Iosif cel Nou, Iorest și Sava, Antim Ivireanul, Iosif Mărturisitorul, Ghelasie, Leontie și Teodosie de la Brazi, și cu ale tuturor sfinților sfințiților ierarhi; cu ale sfinților, măriților și marilor Mucenici: Gheorghe, purtătorul de biruință, Dimitrie, izvorâtorul de mir, Teodor Tiron, Teodor Stratilat și Ioan cel Nou; cu ale Sfântului Sfințitului Mucenic Haralambie; cu ale Sfântului Marelui Mucenic Nichita Romanul; cu ale Sfinților Mucenici Serghie și Vah, Ioan Valahul și Oprea; cu ale Sfinților Mărturisitori Ioan și Moise, Constantin Voievod și fiii săi Constantin, Ștefan, Radu și Matei, Ianache sfetnicul; cu ale Sfântului Voievod Ștefan cel Mare și cu ale tuturor bunilor biruitori mucenici; cu ale preacuvioșilor și de Dumnezeu purtătorilor Părinților noștri: Grigorie Decapolitul, Nicodim cel Sfințit, Dimitrie cel Nou, Visarion și Sofronie, Ioan, Antonie, Daniil, Gherman, Ioan Hozevitul, Vasile de la Poiana Mărului, Teodora, și cu ale Preacuvioasei Maicii noastre Parascheva; cu ale Sfântului (N) a cărui pomenire o săvârșim astăzi; cu ale Sfinților și drepților dumnezeiești Părinți Ioachim și Ana și cu ale tuturor sfinților, rugămu-ne, Mult-milostive, Doamne, auzi-ne pe noi, păcătoșii, care ne rugăm Ție, și ne miluiește pe noi.

Strana: Doamne, miluiește. (de 12 ori)

apoi preotul rostește ecfonisul: Cu mila și cu îndurările și cu iubirea de oameni a Unuia‑Născut Fiul Tău, cu Care ești binecuvântat, împreună cu Preasfântul și Bunul și de viață Făcătorul Tău Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.

Strana: Amin.

În lipsa preotului se zice:

Doamne, miluiește. (de 12 ori)

și se continuă Canonul:

Cântarea a VII-a

Irmos: „Tinerii cei ce au mers…”

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

O, muceniță Eufimia, prăznuiești întru slavă, în Împărăția lui Dumnezeu, fiind încununată după vrednicie, în mijlocul mucenicilor, cu care cânți Domnului: Dumnezeul părinților noștri, bine ești cuvântat!

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

În chip mărit ocrotești pe cei ce cu dragoste se închină moaștelor tale, o, cinstită maică Eufimia, și laudă pe Domnul cu credință dreptslăvitoare: Dumnezeul părinților noștri, bine ești cuvântat!

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh.

Prin minune pecetluiește Eufimia cartea credincioșilor ortodocși, dogmatizând cu adevărat cele două firi ale lui Hristos într-un singur ipostas, pentru cei ce laudă cu credință pe Cuvântul în veci.

Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin

Biserică însuflețită a lui Dumnezeu Cuvântul ești și cort purtător de lumină; roagă-te, Fecioară, pentru cei ce te laudă și împreună cântă luminat: Dumnezeul părinților noștri, bine ești cuvântat!

Cântarea a VIII-a

Irmos: „Pe Împăratul ceresc…”

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

Logodindu-te cu Cuvântul, o, Eufimia, ai dat mărturie prin sânge, pe Hristos lăudând ca o muceniță în veci.

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

De la Domnul luând tărie, Eufimia se sârguiește către mucenicie cu bucurie, pe Hristos lăudând întru toți vecii.

Stih: Binecuvântăm pe Tatăl și pe Fiul și pe Sfântul Duh, Dumnezeu.

Mărturisind Eufimia Stăpânia Treimii, prăznuiește acum în Sionul de sus, lăudând-O întru toți vecii.

Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin

Mărturisim pe Fecioara și Maica Cuvântului ca pe o mai cuprinzătoare decât cerurile și slăvim pe Hristos în veci.

Cântarea a IX-a

Irmos: “Cu adevărat Născătoare…”

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

Cu puterea Domnului Eufimia pecetluiește credința cea din carte în chip minunat, cu mâinile sale, biruind rătăcirea cea cu adevărat pierzătoare.

Sfântă Mare Muceniță Eufimia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

Cu veselie a lepădat Eufimia cele ale lumii și cele stricăcioase și frumoase ale vieții celei trecătoare, ca să se bucure în locașurile cele dumnezeiești împreună cu mucenicii.

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh.

Dăruiește-mi râvna mărturisirii și a dumnezeieștii îndrăzneli și harul lui Dumnezeu, prin rugăciunile tale către Cuvântul, muceniță preaslăvită.

Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Să lăudăm pe Maria, Maica Cuvântului, folositoarea cea tare și acoperământul credincioșilor, slava și desfătarea celor fără de trupuri.

Apoi îndată:

Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe tine Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită și prea nevinovată și Maica Dumnezeului nostru.

Ceea ce ești mai cinstită decât Heruvimii și mai slăvită fără de asemănare decât Serafimii, care fără stricăciune pe Dumnezeu Cuvântul ai născut, pe tine, cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.

Apoi aceste stihiri (megalinarii), glas 8, Podobie: “Ceea ce ești mai cinstită…”,

în timpul cărora preotul cădește altarul și poporul:

Bucută-te, podoaba cea cinstită a Calcedonului, muceniță Eufimia, și călăuza credinței; bucură-te, rușinarea cumpliților eretici și pecetluirea Sinodului al Patrulea.

Veniți să lăudăm în cântări viața Eufimiei și să strigăm cu bucurie: bucură-te, lauda Bisericii și a mucenicilor și apărarea credincioșilor ortodocși.

Cu evlavie să cinstim pe dumnezeiasca pecete a mucenicilor, pe minunata Eufimia, care s-a jerfit cu râvnă pentru Cuvântul, și a pecetluit credința ortodocșilor.

Pe marea muceniță a lui Hristos cu cântări de laudă să o încununăm cu bucurie, pe ceea ce s-a învrednicit de cinstea nestricăciunii și de dumnezeiasca odihnă împreună cu toți mucenicii.

Muceniță Eufimia, în ceruri pururea prăznuiești cu îngerii, bucurându-te, ca un chip al mucenicilor și laudă a ortodocșilor; roagă pe Ziditorul pentru robii tăi.

Păzește-ne pe noi toți de rătăcire și Ortodoxia de săgețile ereticilor; întărește credința cu rugăciunile tale către Ziditorul și călăuzește pe toți către Dumnezeu, Eufimia.

Îngerii și cetele Sfinților, cu Botezătorul, cu Apostolii lui Hristos și cu Născătoarea de Dumnezeu Maria, faceți rugăciune ca să ne mântuim.

Sfinte Dumnezeule…Preasfântă Treime…Tatăl nostru…

și după ecfonis cântăm

Troparul, glasul al 5-lea, Podobie: „Pe Cuvântul…”:

Tu ești frumusețea Calcedonului și stâlpul Ortodoxiei, o, cinstită Eufimia, călăuza și întărirea Părinților, că te-ai luptat strălucit și te-ai încununat minunat cu harul nestricăciunii și ai întărit cartea Părinților care au mărturisit cele două firi ale lui Hristos.

Preotul rostește ectenia, pomenind pe cei pentru care se face paraclisul și Otpustul mic.

Apoi cântăm această stihiră glas 2, podobie: “Când de pe lemn…”, vreme în care ne închinăm icoanei sfântului:

Veniți să cinstim nevoința cea sfântă a cinstitei Eufimia, întru umilința sufletului, lăudând în cântări minunile ei; că pe Hristos L-a propovăduit în mijlocul Sinodului un ipostas în două firi; pentru aceasta după vrednicie este preamărită, primind slava nestricăciunii și dumnezeiasca odihnă în ceruri.

Stăpână, primește rugăciunile robilor tăi și ne izbăvește pe noi de toată nevoia și necazul.

Toată nădejdea mea spre tine o pun, Maica lui Dumnezeu, păzește-mă sub acoperământul tău.

(Traducere din limba greacă de protos. Chiril Lovin, după paraclisul alcătuit de Arhim. Nikodimos Aerakis)

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Luca 1, 39-49, 56

Rugăciune către Sfânta Muceniță Hristina

Biblia Sectară și Biblia Ortodoxă. Diferentele dintre minciunile sectantilor si dreapta credinta