Duminica a 26-a după Rusalii: Pilda Bogatului Fără Suflet
**Duminica a 26-a după Rusalii** aduce în fața credincioșilor una dintre cele mai tăioase și mai actuale învățături ale Mântuitorului Iisus Hristos: **Pilda Bogatului Căruia I-a Rodit Țarina** (Luca 12: 16-21).
Această Evanghelie nu condamnă bogăția în sine, ci condamnă **modul greșit de a o folosi** și, mai ales, **dependența exclusivă** a omului de cele materiale, uitând de suflet și de veșnicie.
---
## 1. Contextul: Lepădarea de Lăcomie
Pilda este rostită de Hristos ca o mustrare directă împotriva **lăcomiei (iubirea de bani)**, pe care El o numește **„rădăcina tuturor relelor”**. Un om din mulțime Îi cere Mântuitorului să intervină într-o dispută de moștenire, dar Hristos refuză să fie judecător material și atrage atenția asupra pericolului cel mai mare:
> **„Vedeţi şi păziţi-vă de toată lăcomia, căci viaţa omului nu stă în prisosul avuţiei sale.”** (Luca 12:15)
Pentru a ilustra acest adevăr, Hristos rostește pilda.
---
## 2. Pilda: Nebunia Planurilor Pământești
Pilda descrie un om bogat (care nu este numit), a cărui **țarină (moșie)** a rodit extraordinar de mult.
### A. Egoismul Desăvârșit (Planurile Lui)
Confruntat cu prisosul de avuție, bogatul nu se gândește nicio clipă la **Dumnezeu** (Cel ce a dat rodul) sau la **aproapele** (cei săraci și lipsiți). Gândurile sale se învârt exclusiv în jurul propriului *eu*:
> „Ce voi face, că **nu am** unde să adun roadele **mele**? **Voi strica** jitniţele **mele** şi **voi zidi** mai mari; şi **voi strânge** acolo toate roadele **mele** şi bunătăţile **mele**.”
Bogatul rostește **șase pronume la persoana întâi singular** (eu/meu) într-un singur gând, arătând un **egoism absolut** și o totală închidere în sine.
### B. Iluzia Siguranței (Planul pentru Suflet)
Apoi, bogatul se adresează sufletului său, crezând că l-a asigurat pentru veșnicie:
> „Şi voi zice **sufletului meu**: Suflete, ai multe bunătăţi strânse pentru mulţi ani; odihneşte-te, mănâncă, bea, veseleşte-te.”
În mintea lui, sufletul era hrănit de **grăunțe și băuturi**, iar fericirea era echivalentă cu **securitatea materială pe termen lung**.
### C. Verdictul Ceresc (Planul Lui Dumnezeu)
În clipa în care bogatul își făcea cele mai sigure planuri, intervine glasul lui Dumnezeu:
> **„Nebune! În această noapte vor cere sufletul tău de la tine. Şi cele ce ai pregătit, ale cui vor fi?”**
Moartea bruscă anulează toate planurile, iar toată agoniseala sa nu mai are nicio valoare. Hristos încheie pilda cu morala:
> „Aşa se întâmplă cu cel ce-şi adună comori sieşi şi nu se îmbogăţeşte în Dumnezeu.”
---
## 3. 🛡️ Semnificația Duhovnicească a Pildei
Această pildă este un avertisment atemporal, cu o rezonanță specială pentru societatea noastră, obsedată de acumulare și confort.
### I. Pericolul Lăcomiei (Idolatria)
Bogatului i s-a spus „Nebune!” nu pentru că a muncit, ci pentru că a făcut din **bogăția sa un dumnezeu**. El L-a exclus pe Creatorul din planurile sale și a transformat darul Lui (rodul țarinei) într-un mijloc de auto-adorare. Lăcomia este, în esență, **idolatrie**.
### II. Uitare Sufletului
El se adresează sufletului ca unui **trup**. A crezut că sufletul, care este veșnic, poate fi hrănit cu lucruri trecătoare. Părinții Bisericii spun că sufletul se hrănește cu **Rugăciune, Post și Milostenie**, nu cu „grăunțe și bunătăți”.
### III. Îmbogățirea în Dumnezeu (Milostenia)
A te **îmbogăți în Dumnezeu** înseamnă a face **Milostenie**. Banii dați săracilor nu se pierd, ci se transformă în **comori cerești**, asigurând un loc în Împărăție.
> **Sfântul Vasile cel Mare:** „Pâinea pe care tu o ai este a celui flămând; haina pe care o ții în dulap este a celui gol; banul pe care-l îngropi este al celui sărac.”
Bogatul nu a avut unde să adune, deoarece **a uitat de jitnița cea mai mare**: **sufletul aproapelui**. Mâinile săracilor erau depozitele sigure unde Hristos Își primește darurile.
Duminica aceasta ne cheamă la **trezvie**. Ne întreabă: Ne petrecem viața construind hambare mai mari pe pământ, sau ne facem comori în Cer, unde rugina și hoții nu pot ajunge? Timpul nostru nu este al nostru, iar sufletul poate fi cerut în orice clipă.
---

Comentarii
Trimiteți un comentariu