Duminica a 30-a după Rusalii: Dregătorul Bogat (Luca 18: 18-



  Duminica a 30-a după Rusalii ne pune în fața **Pildei Dregătorului Bogat** (sau a **Tânărului Bogat**), o Evanghelie esențială pentru înțelegerea drumului spre desăvârșire și pentru semnificația **milosteniei**.


Această Evanghelie este citită adesea în perioada **Postului Nașterii Domnului**, fiind un îndemn direct la a ne desprinde de cele materiale și a ne concentra pe dobândirea comorilor cerești.


***


 27)


### 1. Întrebarea Fundamentală: Ce să fac ca să moștenesc viața de veci?


În textul Evangheliei, un **dregător** (un om cu poziție socială și autoritate) se apropie de Mântuitorul cu o întrebare care ar trebui să fie a fiecărui creștin: **„Bunule Învățător, ce să fac ca să moștenesc viața de veci?”**


* **Evlavia Dregătorului:** Faptul că acest om, deși tânăr și bogat, se apropie de Hristos și Îl numește **„Bun”** arată o sinceritate și o râvnă duhovnicească reală. El nu caută îmbogățirea pământească, ci **desăvârșirea** și **veșnicia**.

* **Atenționarea lui Hristos:** Iisus îl atenționează: „Pentru ce Mă numești bun? Nimeni nu este bun, decât Unul Dumnezeu.” Aceasta nu este o negare a dumnezeirii Sale, ci o provocare de a-L recunoaște pe Hristos ca fiind nu doar un *învățător* bun, ci **Dumnezeu însuși**, Sursa absolută a binelui.


---


## 2. Păzirea Poruncilor: Temelia Sănătății Duhovnicești


În continuare, Mântuitorul îi dă dregătorului răspunsul esențial: **„Știi poruncile: Să nu săvârșești adulter, să nu ucizi, să nu furi, să nu mărturisești strâmb, cinstește pe tatăl tău și pe mama ta.”**


Dregătorul răspunde cu mândrie sau cu conștiința împăcată: **„Toate acestea le-am păzit din tinerețile mele.”**


* **De la Litera la Duh:** Prin acest răspuns, Hristos arată că **împlinirea poruncilor Decalogului** (cele zece porunci) este **temelia obligatorie** a vieții creștine. Fără această temelie morală, nu putem urca spre desăvârșire.

* **Limita Legii:** Totuși, Mântuitorul știe că dregătorul, deși a împlinit Litera Legii, simte că **îi lipsește ceva**. El simte că păzirea poruncilor nu i-a adus încă plinătatea vieții veșnice.


---


## 3. Proba Finală: Desăvârșirea și Marea Despărțire


Auzind răspunsul tânărului, Iisus îi zice: **„Încă una îți lipsește: Vinde toate câte ai și le împarte săracilor, și vei avea comoară în ceruri; și vino de urmează Mie.”**


Acesta este **testul suprem** pentru dregător și, implicit, pentru fiecare credincios:


* **Milostenia ca Jertfă Totală:** Mântuitorul nu cere tuturor să își vândă averea (în Biserică au existat dintotdeauna atât monahi, cât și creștini care au trăit în lume). Cerința este specifică acestui dregător, deoarece Hristos a văzut că **sufletul lui era legat de bogăție**, iar aceasta devenise un **idol** care Îi lua locul lui Dumnezeu.

* **Atașamentul Material:** Răspunsul dregătorului este tragic: **„Iar el, auzind acestea, s-a întristat, căci era foarte bogat.”** Bogăția nu era un instrument, ci un **stăpân** al sufletului său.


Hristos încheie cu un avertisment solemn: **„Cât de greu vor intra cei ce au averi în Împărăția lui Dumnezeu!”** și vestitul exemplu al **cămilei** care nu poate trece prin **urechea acului**.


---


## 4. 🔑 Înțelegerea Duhovnicească: Nu Bogăția, ci Atașamentul


### I. Bogăția ca Obstacol

Evanghelia nu condamnă **bogăția** (mulți sfinți au fost bogați, precum Sfântul Ioan cel Milostiv), ci **legătura sufletului de ea**. Când inima este lipită de cele pământești, nu mai rămâne loc pentru Hristos.


### II. Milostenia ca Aripă

**Milostenia** (împărțirea averii) este pentru suflet ca o **aripă** care îl ajută să se înalțe. Împărțind săracilor, creștinii transformă bunurile trecătoare în **comori nepieritoare** în Cer.


### III. Nădejdea în Dumnezeu

La întrebarea ucenicilor: **„Și cine poate să se mântuiască?”**, Mântuitorul dă răspunsul plin de nădejde: **„Cele ce sunt cu neputință la oameni sunt cu putință la Dumnezeu.”**


Acest lucru înseamnă că **desprinderea de patima iubirii de arginți** nu se realizează doar prin efort propriu, ci prin **Harul lui Dumnezeu**, pe care Îl dobândim prin rugăciune și nevoință. Duminica aceasta este un puternic îndemn la **Post și Milostenie** – a ne elibera de orice legătură pământească pentru a-L urma pe Hristos.


---


Doriți să vă ofer o pildă care să ilustreze minunea prin care Dumnezeu poate face "că nu este cu putință la oameni" să devină "cu putință"?

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Luca 1, 39-49, 56

Rugăciune către Sfânta Muceniță Hristina

Biblia Sectară și Biblia Ortodoxă. Diferentele dintre minciunile sectantilor si dreapta credinta