Duminica a 24-a după Rusalii: Biruința Credinței Asupra Morții
Iată un articol creștin ortodox dedicat Evangheliei citite în Duminica a 24-a după Rusalii, care relatează minunea **Învierii fiicei lui Iair** și vindecarea femeii care suferea de curgerea sângelui:
***
Evanghelia Duminicii a XXIV-a după Rusalii (Luca 8: 41-56) cuprinde două minuni strâns legate: **Învierea fiicei lui Iair** și **Vindecarea femeii cu scurgere de sânge**. Aceste două evenimente, petrecute pe același drum, ne oferă o profundă învățătură despre **puterea credinței** și despre atotputernicia lui Hristos asupra bolii, a legii și a morții.
## 1. Povestea celor Două Credințe
Drumul Mântuitorului este întrerupt de două solicitări, ambele venind din partea unor oameni aflați în suferință disperată, dar care Îl abordează în moduri diferite:
### A. Iair, Conducătorul Sinagogii (Credința Publică)
Iair, un om cu poziție și autoritate, se închină în fața lui Hristos, cerându-I să vină la casa lui, unde fiica sa de doisprezece ani era pe moarte.
* **Pilda Smereniei:** Iair, deși era conducătorul Sinagogii și, probabil, disprețuia în sinea lui pe Hristos din motive iudaice, își leapădă mândria și poziția socială. Disperarea și dragostea pentru copilul său îl fac să se închine în fața Mântuitorului, demonstrând că **smerenia este primul pas spre minune**.
* **Biruința asupra Văii Morții:** Când Iair primește vestea cumplită — *„a murit fiica ta; nu mai supăra pe Învățătorul”* — Hristos îl încurajează cu o poruncă esențială: **„Nu te teme, ci crede numai, şi se va izbăvi.”** (Luca 8:50). Credința lui Iair este încercată de moarte, dar biruiește prin ascultare.
### B. Femeia cu Scurgere de Sânge (Credința Tăinuită)
În mulțimea care Îl înconjura pe Iisus, se afla o femeie care suferea de doisprezece ani de o boală cronică (hemoragie). Boala o făcea să fie considerată **necurată** conform Legii iudaice, izolând-o de comunitate și de templu.
* **Pilda Atingerea Tainei:** Femeia nu îndrăznește să I se adreseze direct lui Hristos, de frică să nu fie alungată. Ea crede cu tărie că **este suficient să se atingă de marginea veșmântului Său** (poala hainei) pentru a se vindeca.
* **Recunoașterea Harului:** Hristos simte imediat **puterea** (Harul) care a ieșit din El. El o scoate pe femeie din anonimat, nu pentru a o rușina, ci pentru a o *mărturisi*. El nu-i spune *„haina Mea te-a vindecat”*, ci: **„Îndrăznește, fiică! Credința ta te-a mântuit!”** (Luca 8:48). Vindecarea ei este totală: și trupească, și socială, și spirituală.
## 2. Învierea Fiicei: Taina Somnului
Ajunși la casa lui Iair, Hristos îi alungă pe bocitoarele care plângeau cu strigăte, spunând: **„N-a murit, ci doarme.”**
* **Moartea ca Somn:** Prin acest cuvânt, Hristos ne arată că, pentru El, moartea fizică a celor care cred nu este un sfârșit ireversibil, ci un **somn** din care El are puterea să ne trezească.
* **Învierea (Talitha kumi):** Luând pe copilă de mână, Hristos rostește cuvintele aramaice: *„Talitha kumi”* („Fetițo, scoală-te!”). Fiica lui Iair învie pe loc. Hristos nu o învie doar pentru a salva o familie, ci pentru a arăta că El este **Viața și Învierea**.
## 3. Învățături pentru Credința Ortodoxă
### I. Comuniunea Dintre Viață și Moarte
Faptul că cele două minuni se petrec **simultan** ne arată că Hristos este Stăpânul întregii existențe. El Se ocupă de boala cronică (suferința de 12 ani) și de moarte (copilul de 12 ani).
> **Numărul 12:** Vârsta copilei și durata bolii femeii simbolizează timpul de suferință și împlinirea Legii (12 seminții, 12 apostoli). Hristos vine să aducă împlinirea și vindecarea atât timpului de suferință, cât și sfârșitului vieții.
### II. Calitatea Credinței
Evanghelia ne învață că **nu forma contează, ci intensitatea credinței:**
* **Iair** a avut credința curajoasă, publică, care a mers până la Judecata lui Hristos.
* **Femeia** a avut credința smerită, tăinuită, care s-a mulțumit doar cu atingerea Sfințeniei.
Ambele credințe, chiar dacă abordate diferit, au fost recunoscute și răsplătite cu **mântuire**.
### III. Hristos, Sursa Sănătății
Pilda ne cheamă să înțelegem că **puterea vindecătoare (Harul)** izvorăște direct din Hristos. Așa cum femeia s-a atins de haina Lui, și noi suntem chemați să ne atingem de Hristos prin **Sfintele Taine** (Botez, Spovedanie, Împărtășanie), care sunt Haina Vie a Bisericii.
***
**Îndemn duhovnicesc:** Duminica a 24-a ne îndeamnă să fim **oameni ai credinței neclintite**. Să nu ne temem de „vestea” rea (că boala e incurabilă sau că moartea a venit), ci să auzim glasul Domnului: **„Cr⁷ede numai!”**

Comentarii
Trimiteți un comentariu