Acatistul Sfinților Mucenici Manuil, Savel și Ismail


 



    

 

 

 

 

 

 

Preotul dă obișnuita binecuvântare:

Binecuvântat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor.

Strana: Amin.

Iar dacă nu este preot, se zice:

În Numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Amin!

Apoi Rugăciunile începătoare:

Slavă Ție, Dumnezeul nostru, slavă Ție.

Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului, Care pretutindenea ești și toate le împlinești, Vistierul bunătăților și Dătătorule de viață, vino și Te sălășluiește întru noi, și ne curățește pe noi de toată întinăciunea și mântuiește, Bunule, sufletele noastre.

Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi. (de trei ori cu trei închinăciuni)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Preasfântă Treime, miluiește-ne pe noi. Doamne, curățește păcatele noastre. Stăpâne, iartă fărădelegile noastre. Sfinte, cercetează și vindecă neputințele noastre, pentru numele Tău.

Doamne, miluiește. (de 3 ori)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-Se numele Tău, vie împărăția Ta, fie voia Ta, precum în cer așa și pe pământ. Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel rău.

Preotul: Că a Ta este împărăția și puterea și slava, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.

Strana: Amin.

iar de nu este preot, se zice: Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluiește-ne pe noi. Amin.

Apoi Troparele de umilință, glasul al șaselea:

Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi, că nepricepându-ne de niciun răspuns, această rugăciune aducem Ţie, ca unui Stăpân, noi păcătoşii robii Tăi, miluieşte-ne pe noi.

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh.

Doamne, miluieşte-ne pe noi că întru Tine am nădăjduit, nu Te mânia pe noi foarte, nici pomeni fărădelegile noastre, ci caută şi acum ca un milostiv şi ne izbăveşte pe noi de vrăjmaşii noştri, că Tu eşti Dumnezeul nostru şi noi suntem poporul Tău, toţi lucrul mâinilor Tale şi numele Tău chemăm.

Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

A Născătoarei de Dumnezeu:

Uşa milostivirii deschide-o nouă, binecuvântată Născătoare de Dumnezeu, Fecioară, ca să nu pierim cei ce nădăjduim întru tine, ci să ne izbăvim prin tine din nevoi, că tu eşti mântuirea neamului creştinesc.

Apoi Crezul:

Cred întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, văzutelor tuturor şi nevăzutelor.
Şi întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut, mai înainte de toţi vecii. Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut, Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut.
Care pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara şi S-a făcut om.
Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat şi a pătimit şi S-a îngropat.
Şi a înviat a treia zi, după Scripturi.
Şi S-a înălţat la ceruri şi şade de-a dreapta Tatălui.
Şi iarăşi va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii, a Cărui Împărăţie nu va avea sfârşit.
Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul, Care de la Tatăl purcede, Cela Ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit, Care a grăit prin prooroci.
Întru una, sfântă, sobornicească şi apostolească (apostolică) Biserică.
Mărturisesc un Botez întru iertarea păcatelor.
Aştept învierea morţilor.
Şi viaţa veacului ce va să fie. Amin.

Doamne, miluiește. (de 12 ori)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Veniți să ne închinăm Împăratului nostru Dumnezeu!
Veniți să ne închinăm și să cădem la Hristos, Împăratul nostru Dumnezeu!
Veniți să ne închinăm și să cădem la Însuși Hristos, Împăratul și Dumnezeul nostru! (cu trei închinăciuni)

Psalmul 142:

1. Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru credincioșia Ta, auzi‑mă, întru dreptatea Ta.
2. Să nu intri la judecată cu robul Tău, că nimeni din cei vii nu‑i drept înaintea Ta.
3. Vrăjmașul prigonește sufletul meu și viața mea o calcă în picioare; făcutu‑m‑a să locuiesc în întuneric ca morții cei din veacuri.
4. Mâhnit e duhul în mine și inima mea încremenită înlăuntrul meu.
5. Adusu‑mi‑am aminte de zilele cele de demult; cugetat‑am la toate lucrurile Tale, la faptele mâinilor Tale m‑am gândit.
6. Întins‑am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ însetoșat.
7. Degrab auzi‑mă, Doamne, că a slăbit duhul meu, nu‑Ți întoarce fața Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor ce se coboară în mormânt.
8. Fă să aud dimineața mila Ta, că la Tine îmi este nădejdea; arată‑mi calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu.
9. Scapă‑mă de vrăjmașii mei, că la Tine alerg, Doamne.
10. Învață‑mă să fac voia Ta, că Tu ești Dumnezeul meu; Duhul Tău cel bun să mă povățuiască la pământul dreptății.
11. Pentru numele Tău, Doamne, dăruiește‑mi viață, întru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu.
12. Fă bunătate de stârpește pe vrăjmașii mei și pierde pe toți cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul Tău.

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeule!
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeule!
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeul nostru, slavă Ţie! (cu trei închinăciuni)

Dumnezeu este Domnul și S-a arătat nouă. Bine este cuvântat Cel ce vine întru numele Domnului. (de trei ori)

Troparul Sfinților Mucenici Manuil, Savel și Ismail

Glasul 4

Mucenicii Tăi, Doamne, întru nevoințele lor, cununile nesctricăciunii au dobândit de la Tine, Dumnezeul nostru. Că având tăria Ta, pe chinuitori au învins; zdrobit-au și ale demonilor neputincioase îndrăzniri. Pentru rugăciunile lor, mântuiește sufletele noastre, Hristoase Dumnezeule.

Doamne, miluiește. (de 12 ori)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Psalmul 50:

1. Miluiește‑mă, Dumnezeule, după mare mila Ta.
2. Și după mulțimea îndurărilor Tale, șterge fărădelegea mea.
3. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea și de păcatul meu mă curățește.
4. Că fărădelegea mea eu o cunosc și păcatul meu înaintea mea este pururea.
5. Ție Unuia am greșit și rău înaintea Ta am făcut, așa încât drept ești Tu întru cuvintele Tale și biruitor când vei judeca Tu.
6. Că iată, întru fărădelegi m‑am zămislit și în păcate m‑a născut maica mea.
7. Că iată, adevărul ai iubit; cele nearătate și cele ascunse ale înțelepciunii Tale mi‑ai arătat mie.
8. Stropi‑mă‑vei cu isop și mă voi curăți; spăla-mă‑vei și mai vârtos decât zăpada mă voi albi.
9. Auzului meu vei da bucurie și veselie; bucura-se‑vor oasele mele cele smerite.
10. Întoarce fața Ta de la păcatele mele și toate fărădelegile mele șterge‑le.
11. Inimă curată zidește întru mine, Dumnezeule, și duh drept înnoiește întru cele dinlăuntru ale mele.
12. Nu mă lepăda de la fața Ta și Duhul Tău Cel Sfânt nu‑L lua de la mine.
13. Dă‑mi mie bucuria mântuirii Tale și cu duh stăpânitor mă întărește.
14. Învăța‑voi pe cei fără de lege căile Tale și cei necredincioși la Tine se vor întoarce.
15. Izbăvește‑mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele; bucura‑se‑va limba mea de dreptatea Ta.
16. Doamne, buzele mele vei deschide și gura mea va vesti lauda Ta.
17. Că de ai fi voit jertfă, Ți‑aș fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi.
18. Jertfa lui Dumnezeu, duhul umilit, inima înfrântă și smerită Dumnezeu nu o va urgisi.
19. Fă bine, Doamne, întru bunăvoirea Ta, Sionului, și să se zidească zidurile Ierusalimului.
20. Atunci vei binevoi jertfa dreptății, prinosul și arderile de tot; atunci vor pune pe altarul Tău viței.

Condacul 1

Îngrozirile și făgăduințele tiranului defăimându-le bărbătește, stâlpule neclintite, împreună cu cei de un sânge, ai pătimit, mare cugetătorule. Ci, ca cel ce ai îndrăzneală către Domnul, izbăvește-ne pe noi, Manuile, din primejdii, ca să strigăm ție: Bucură-te, mucenice mult pătimitorule!

Icosul 1

Credința în Treimea cea nezidită învățând-o treimea mucenicilor, de la înțeleptul Evnoic, s-a botezat întru Hristos, pe maica lor bine povățuind-o. Deci să ne adunăm toți să strigăm către dânșii unele ca acestea:
Bucură-te, treime de mucenici, care una cugeți;
Bucură-te, că lui Dumnezeu cu slujire te închini;
Bucură-te, că prin taină ai învățat despre Treimea cea nezidită;
Bucură-te, că ai învățat despre Unimea cea fără de început;
Bucură-te, maică ce ai născut trupește pe mucenici;
Bucură-te, că Evnoic a doua oară pe dânșii i-a născut;
Bucură-te, că pe maica voastră, o, treime de mucenici, ați urmat;
Bucură-te, că învățăturile lui Evnoic le-ai primit;
Bucură-te, întocmai la număr cu cinstita Sfânta Treime;
Bucură-te, apărătoarea dumnezeieștii Unimi;
Bucură-te, Savel, Manuil și Ismail;
Bucură-te, treime de mucenici pe care fiecare te cheamă într-ajutor;
Bucură-te, treime de mucenici mult pătimitoare!

Condacul al 2-lea

Către împăratul Râmlenilor te-a trimis Alamudar pe tine, o, treime de mucenici, ca să așezi pace între romani și perși. Iar el, primind răspunsul cu bucurie, cugetă deșertăciuni asupra voastră, fiind deșert la minte, pe când voi strigați: Aliluia!

Icosul al 2-lea

Daruri dai solilor și îi îndemni cu vicleșug a ospăta cu tine, o, deșertule la minte, dar ei ca pe niște netrebnice pe toate acestea știindu-le, se rugau la Dumnezeu ca să se izbăvească de rătăcirea ta, călcătorule de lege. Deci lăudându-i pe ei strigăm:
Bucură-te, treime de mucenici, lăcaș al Sfintei Treimi;
Bucură-te, lauda mucenicilor;
Bucură-te, a Persiei odraslă nemuritoare;
Bucură-te, și al Traciei reazem neclintit;
Bucură-te, că ai călcat cinstirile tiranului;
Bucură-te, că te-ai scârbit de darurile împăratului;
Bucură-te, ceea ce te rogi a ne păzi de rătăcire;
Bucură-te, ceea ce ceri de la Dumnezeu să se mântuiască toți;
Bucură-te, că de la pământ la cele de sus te-ai ridicat;
Bucură-te, că te-ai unit cu Dumnezeu și te bucuri;
Bucură-te, Savel, Manuil și Ismail;
Bucură-te, treime de mucenici pe care toți credincioșii te laudă;
Bucură-te, treime de mucenici mult pătimitoare!

Condacul al 3-lea

Rugăciune către Domnul cu osârdie aduceau solii când jertfea tiranul, și văzând el acestea, a poruncit să-i aducă la jertfă cu sila, dar de la ei auzeau: Aliluia!

Icosul al 3-lea

Se bucurau cei trei soli, trași fiind fără de lege la temniță din porunca tiranului și, mergând pe calea Domnului, laude și versuri cântau. Pentru aceea noi credincioșii să zicem către treimea mucenicilor așa:
Bucură-te, treime de mucenici propovăduitoare a Sfintei Treimi;
Bucură-te, trâmbiță a evlaviei;
Bucură-te, vrednic vas al Sfintei Treimi;
Bucură-te, lăcaș al Sfintei Treimi;
Bucură-te, că cel fără de lege te-a închis în temniță;
Bucură-te, că pe Dumnezeu L-ai lăudat intrând într-însa;
Bucură-te, ceea ce ai surpat graiurile împăratului apostat;
Bucură-te, ceea ce ai primit plata chinurilor tale;
Bucură-te, a dreptei slujiri apărătoare;
Bucură-te, împotriva rătăcirii elinești luptătoare;
Bucură-te, treime de mucenici a celor evlavioși mijlocitoare;
Bucură-te, a noastră mai ales solitoare;
Bucură-te, treime de mucenici mult pătimitoare!

Condacul al 4-lea

Râvnă dumnezeiască având treimea mucenicilor, în priveliște au propovăduit pe Stăpânul tuturor și fără frică vădeau rătăcirea idolilor și pe a împăratului, și strigau cântarea de laudă a îngerilor cea mântuitoare: Aliluia!

Icosul al 4-lea

Strălucit-au în lume, o, treime de mucenici purtătoare de chinuri, mulțimea luptelor voastre celor strălucite, cu bătăi fără de lege răsplătindu-ți ție vrăjmașul pentru credința ta; toate le-ai suferit neînduplecată și fericită, pentru care și noi strigăm ție:
Bucură-te, treime de mucenici preapătimitoare;
Bucură-te, treime de mucenici cea preavitează;
Bucură-te, ceea ce ai propovăduit Unimea Troiței;
Bucură-te, că ai învățat Treimea Unimii;
Bucură-te, că între cetele îngerilor acum locuiești;
Bucură-te, că împreună cu toate cetele pe Dumnezeu Îl slăvești;
Bucură-te, ceea ce în priveliște fără de frică te-ai arătat;
Bucură-te, ceea ce bătăile cu răbdare le-ai suferit;
Bucură-te, că mulțimea necredincioșilor ai rușinat;
Bucură-te, că ceata credincioșilor ai veselit;
Bucură-te, prin care Hristos S-a propovăduit;
Bucură-te, prin care împăratul apostat s-a biruit,
Bucură-te, treime de mucenici mult pătimitoare!

Condacul al 5-lea

De mânie tiranul umplându-se pentru că n-au vrut sfinții să slujească idolilor, a poruncit să le pătrundă mâinile și picioarele cu piroane și pe lemn să-i răstignească. Pe care suferindu-le, lui Dumnezeu au strigat: Aliluia!

Icosul al 5-lea

Ai văzut pe fiii caldeilor, o, chinuitorule, că, nicidecum de munci nu s-au înspăimântat. Pentru ce dar poruncești ca fără de cruțare cu strujiri de fier pe dânșii să-i muncească? O, stăruire a mucenicilor, cărora cu limpede limbă binevoitoare și lăudătoare le cântăm așa:
Bucură-te, treime de mucenici ceea ce munci ai primit;
Bucură-te, că pentru pătimiri cununi ai dobândit;
Bucură-te, că de cerească desfătare te-ai învrednicit să te-ndulcești;
Bucură-te, că pe credincioși de cele cumplite îi izbăvești;
Bucură-te, că toată cântarea de biruință lui Dumnezeu îi cânți;
Bucură-te, că cetele aleșilor alături le ai;
Bucură-te, că strujirile de fier le-ai răbdat;
Bucură-te, că vitejește pe împăratul l-ai mustrat;
Bucură-te, că mucenicilor celor tari moștenitoare ești;
Bucură-te, a nevoințelor acestora la fel următoare;
Bucură-te, prin care se laudă Ziditorul;
Bucură-te, prin care se hulește rătăcitorul;
Bucură-te, treime de mucenici mult pătimitoare!

Condacul al 6-lea

Spânzurată fiind de lemn treimea fraților buni, pe Dumnezeu L-au rugat să le ajute, și de năprasnă și de durerile trupurilor le-a ușurat, întărindu-i a suferi celelalte chinuri și Domnului a cânta: Aliluia!

Icosul al 6-lea

Bârfiri spunea nebunul către doi dintre mucenici, pe Manuil cu vicleșug depărtându-l, dar această dumnezeiască pereche, pe dumnezeii lui, cu multă înțelepciune înaintea lui i-a rușinat, pentru care îl rugăm așa:
Bucură-te, doime a lui Dumnezeu lăudătoare;
Bucură-te, trecerea vrăjmașului desăvârșită;
Bucură-te, cea care vicleniile împăratului apostat le-ai batjocorit;
Bucură-te, cea care vicleșugul idolilor ai mustrat;
Bucură-te, că ai defăimat darurile tiranului;
Bucură-te, că nu te-ai îngrozit de mânia împăratului;
Bucură-te, Savele, al celor din primejdii sprijinitorule;
Bucură-te, Ismaile, al celor din nevoi apărătorule;
Bucură-te, că ai luminat prin Dumnezeu și L-ai mărturisit;
Bucură-te, că trupul vitejește nu ți-ai cruțat;
Bucură-te, doime a pătimitorilor, cinstită;
Bucură-te, doime nouă apărătoare;
Bucură-te, treime de mucenici mult pătimitoare!

Condacul al 7-lea

Trupurile mucenicilor, ale lui Savel și Ismail, cu totul arzându-se cu făclie fără milostivire, dar suferind ei focul cu veselie, slavă lui Dumnezeu au înălțat. Pe care veniți să-i lăudăm cu cântări, lui Dumnezeu strigând: Aliluia!

Icosul al 7-lea

Nou vicleșug tiranul arată iarăși către tine, Manuile, întorcându-se, dar tu, ca un înțelept, Sfinte, ai învățat, dovedind către toți pe Sfânta Treime și cum că una este socoteala frăției întru toate, pentru aceasta strigăm:
Bucură-te, prin care Sfânta Treime Se mărturisește;
Bucură-te, prin care rătăcirea se gonește;
Bucură-te, al lui Ismail și Savel bun frate;
Bucură-te, propovăduitorul neclintit al socotelii voastre;
Bucură-te, că pe tiranul cel neomenos l-ai rușinat, viteazule Manuil;
Bucură-te, că Domn iubitor de oameni numești pe Emanuel;
Bucură-te, a dascălului nostru, Iisus, iubire;
Bucură-te, asupra împotrivirilor săgeată arzătoare;
Bucură-te, dulce lucru și nume;
Bucură-te, dăruirea minunilor celor strălucite;
Bucură-te, de obște solidar și mijlocitor;
Bucură-te, al nostru mai ales părtinitor și apărător;
Bucură-te, treime de mucenici mult pătimitoare!

Condacul al 8-lea

Minunate sunt luptele tale pe care după vrednicie nimeni nu poate a le cinsti, o, Manuil, că aprinzându-se de mânie tiranul cumplit, fără de omenie, sub coastele tale făclii de foc a aprins spre biruirea ta. Dar tu te-ai arătat biruind și cântând: Aliluia!

Icosul al 8-lea

Cu totul fiind sălbatic asupra ta împăratul apostat, fărădelege poruncește, Manuile, ca înfășurat fiind cu trestii, cumplit de chinuitor să fii strâns tare, iar noi de stăruirea ta minunându-ne strigăm:
Bucură-te, cel ce mai mult decât pe Dumnezeu nimic n-ai ales;
Bucură-te, că tare pentru Dânsul ai pătimit;
Bucură-te, pătimitorule cel de un lăcaș cu îngerii;
Bucură-te, solitorule nerușinat pentru suflete;
Bucură-te, că tu cânți lui Hristos cântarea întreit sfântă cu îngerii;
Bucură-te, că viețuiești lui Dumnezeu cele patru slove cu proorocii;
Bucură-te, că trupul tău cu trestie s-a înfășurat;
Bucură-te, că fără milostivire cu dânsele te-au strâns;
Bucură-te, stea care arăți Soarele;
Bucură-te, luminător care luminezi pe cei de sub soare;
Bucură-te, că împreună cu ceilalți doi de un sânge cu tine strălucești;
Bucură-te, că pe noi împreună cu dânșii ne privești;
Bucură-te, treime de mucenici mult pătimitoare!

Condacul al 9-lea

Toată firea îngerilor, Manuile, s-a înspăimântat cum săgeți ascuțite ai răbdat, căci de răni trupul tău fără de omenie plin s-a văzut, o, pătimitorule! Deci lăudându-te pe tine, lui Dumnezeu cântăm: Aliluia!

Icosul al 9-lea

Cu râurile sângelui tău, o, treime de mucenici purtătoare de chinuri, s-a roșit pământul cucerindu-se; căci fără cruțare dumnezeieștile voastre capete cu piroane le-a străpuns tiranul, iar noi pe Dumnezeu cu frică slăvindu-L, vouă strigăm:
Bucură-te, strălucirea evlaviei;
Bucură-te, minunea răbdării;
Bucură-te, treime de buni frați cea dumnezeiască;
Bucură-te, a Sfintei Treimi jertfă fără prihană;
Bucură-te, că ai suferit tari piroane;
Bucură-te, că nicidecum muncile nu te-au înspăimântat;
Bucură-te, că îngerilor te-ai făcut minune;
Bucură-te, că tiranului te-ai făcut rană;
Bucură-te, izvor de minuni nedeșertat;
Bucură-te, rană diavolilor nevindecată;
Bucură-te, prin care se preamărește Ziditorul;
Bucură-te, prin care nu se slujește făptura;
Bucură-te, treime de mucenici mult pătimitoare!

Condacul al 10-lea

Mucenicilor, ca cei ce sunteți făcători de minuni tămăduiți bolile sufletelor și dezlegați de rele pe cei ce aleargă la voi pururea cu cântarea: Aliluia!

Icosul al 10-lea

O, vitejilor mucenici Manuil, Savel și Ismail, tiranul cel fără de minte a poruncit a se înfige pe sub unghiile voastre trestii ascuțite. Deci voioși văzându-vă întru muncile acestea, strigăm către voi așa:
Bucură-te, prin care Sfânta Treime se preamărește;
Bucură-te, o, treime de mucenici care pe păgâni îi vădești;
Bucură-te, ceea ce minunat pe credincioși îi strălucești;
Bucură-te, că pe cele stricăcioase cu cele cerești le-ai schimbat;
Bucură-te, că în cetele mucenicilor te-ai numărat;
Bucură-te, ceea ce munci nesuferite te-au rănit;
Bucură-te, că și trestii sub unghii ți s-au înfipt;
Bucură-te, prin care se urăsc idolii;
Bucură-te, prin care cad cele cioplite;
Bucură-te, prin care credința se întărește;
Bucură-te, prin care rătăcirea se risipește;
Bucură-te, treime de mucenici mult pătimitoare!

Condacul al 11-lea

Înălțatu-v-ați, mucenicilor, mâinile către Stăpânul tuturor, trimițându-I rugăciunea cea mai de pe urmă. Și din cer glas dorit ați auzit chemându-vă pe voi către viață, ca să dobândiți cunună și să strigați lui Dumnezeu cu îngerii: Aliluia!

Icosul al 11-lea

Duși au fost la loc prăpăstios dumnezeieștii mucenici și acolo li s-au tăiat capetele, iar trupurile lor a se arunca în foc în zadar a poruncit tiranul, căci Dumnezeu le-a păzit; pentru aceea cu frică strigăm unele ca acestea:
Bucură-te, treime de mucenici, uimirea împăratului apostat;
Bucură-te, asupra căreia vrăjmașul se tulbură;
Bucură-te, ceea ce tuturor vindecări izvorăști;
Bucură-te, ceea ce marginile lumii le luminezi;
Bucură-te, că pe Ziditorul tuturor L-ai propovăduit;
Bucură-te, că la Însuși Făcătorul te-ai suit;
Bucură-te, că pe Dânsul cu osârdie L-ai slujit;
Bucură-te, că pentru Dânsul te-ai junghiat;
Bucură-te, că meșteșugirea tiranului ai surpat;
Bucură-te, că tămăduiri sufletești izvorăști;
Bucură-te, că patimile de la noi le gonești;
Bucură-te, treime duhovnicească, desfătarea dreptmăritorilor creștini;
Bucură-te, arderea tuturor rău-credincioșilor;
Bucură-te, treime de mucenici mult pătimitoare!

Condacul al 12-lea

Trupurile cele de daruri izvorâte ale celor trei frați buni pământul, desfăcându-se, le-a ascuns, iar chinuitorii, îndată cuprinși fiind de frică, au fugit; dar cei mai mulți dintre elini, crezând în Dumnezeu, au strigat: Aliluia!

Icosul al 12-lea

Cântând cu plângere și cu credință rugându-se Domnului cei luminați, fără de veste au văzut trupurile mucenicilor cu chip minunat, ieșind din pământ; pe care cu râvnă le-au sărutat și le-au lăudat strigând:
Bucură-te, treime de mucenici, primitoare de lumină;
Bucură-te, ceea ce tare chinurile le-ai suferit;
Bucură-te, ceea ce lupta bine o ai săvârșit;
Bucură-te, că har de minuni de la Dumnezeu ai luat;
Bucură-te, că trupurile iarăși nouă ni le-ai dat;
Bucură-te, a mântuirii noastre solire;
Bucură-te, cea către Dumnezeu pentru noi mijlocire;
Bucură-te, că pe noi din rătăcire ne-ai scos;
Bucură-te, că pe mulți la cunoștință i-ai luminat;
Bucură-te, prin care credința lui Hristos a strălucit;
Bucură-te, prin care chinurile s-au biruit;
Bucură-te, treime de mucenici mult pătimitoare!

Condacul al 13-lea

O, trei mucenici dumnezeiești, luând dreptcredincioși trupurile voastre cu frică și îngropându-le, strigau: „Izbăviți-ne pe noi toți de cele cumplite și de munca ce va să fie”, iar lui Dumnezeu strigându-I: Aliluia! (Acest condac se zice de trei ori)

Icosul 1

Credința în Treimea cea nezidită învățând-o treimea mucenicilor, de la înțeleptul Evnoic, s-a botezat întru Hristos, pe maica lor bine povățuind-o. Deci să ne adunăm toți să strigăm către dânșii unele ca acestea:
Bucură-te, treime de mucenici, care una cugeți;
Bucură-te, că lui Dumnezeu cu slujire te închini;
Bucură-te, că prin taină ai învățat despre Treimea cea nezidită;
Bucură-te, că ai învățat despre Unimea cea fără de început;
Bucură-te, maică ce ai născut trupește pe mucenici;
Bucură-te, că Evnoic a doua oară pe dânșii i-a născut;
Bucură-te, că pe maica voastră, o, treime de mucenici, ați urmat;
Bucură-te, că învățăturile lui Evnoic le-ai primit;
Bucură-te, întocmai la număr cu cinstita Sfânta Treime;
Bucură-te, apărătoarea dumnezeieștii Unimi;
Bucură-te, Savel, Manuil și Ismail;
Bucură-te, treime de mucenici pe care fiecare te cheamă într-ajutor;
Bucură-te, treime de mucenici mult pătimitoare!

Condacul 1

Îngrozirile și făgăduințele tiranului defăimându-le bărbătește, stâlpule neclintite, împreună cu cei de un sânge, ai pătimit, mare cugetătorule. Ci, ca cel ce ai îndrăzneală către Domnul, izbăvește-ne pe noi, Manuile, din primejdii, ca să strigăm ție: Bucură-te, mucenice mult pătimitorule!

Cuvine-se cu adevărat să te fericim, Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită și prea nevinovată și Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce ești mai cinstită decât heruvimii și mai mărită fără de asemănare decât serafimii, care fără stricăciune pe Dumnezeu Cuvântul ai născut, pe tine, cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.

Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi. (de trei ori cu trei închinăciuni)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Preasfântă Treime, miluiește-ne pe noi. Doamne, curățește păcatele noastre. Stăpâne, iartă fărădelegile noastre. Sfinte, cercetează și vindecă neputințele noastre, pentru numele Tău.

Doamne, miluiește. (de 3 ori)

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-Se numele Tău, vie împărăția Ta, fie voia Ta, precum în cer așa și pe pământ. Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel rău.

Preotul: Că a Ta este împărăția și puterea și slava, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.

Strana: Amin.

iar de nu este preot, se zice: Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluiește-ne pe noi. Amin.

Troparul Sfinților Mucenici Manuil, Savel și Ismail

Glasul 4

Mucenicii Tăi, Doamne, întru nevoințele lor, cununile nesctricăciunii au dobândit de la Tine, Dumnezeul nostru. Că având tăria Ta, pe chinuitori au învins; zdrobit-au și ale demonilor neputincioase îndrăzniri. Pentru rugăciunile lor, mântuiește sufletele noastre, Hristoase Dumnezeule.

Preotul (sau diaconul) zice ectenia:

Miluiește-ne pe noi, Dumnezeule, după mare mila Ta, rugămu-ne Ție, auzi-ne și ne miluiește.

Strana: Doamne, miluiește. (de 3 ori)

Înca ne rugăm pentru mila, viața, pacea, sănătatea, mântuirea, cercetarea, lăsarea și iertarea păcatelor, buna-sporire și ajutorul robilor lui Dumnezeu (N, cei pentru care se face rugăciunea) și pentru ca să li se ierte lor toată greșala cea de voie și cea fără de voie.

Strana: Doamne, miluiește. (de 3 ori)

Încă ne rugăm ca să se păzească sfânt locașul acesta, țara aceasta, orașul (satul) acesta și toate mănăstirile, orașele și satele, de boală, de foamete, de cutremur, de potop, de foc, de sabie, de venirea altor neamuri asupra noastră și de războiul cel dintre noi; pentru ca milostiv, blând și lesne iertător să ne fie nouă Bunul și Iubitorul de oameni Dumnezeul nostru, să îndepărteze și să împrăștie toată mânia care se pornește asupra noastră, să ne izbăvească pe noi de mustrarea Lui cea dreaptă, care este asupra noastră, și să ne miluiască pe noi.

Strana: Doamne, miluiește. (de 40 de ori)

Auzi-ne pe noi, Dumnezeule, Mântuitorul nostru, nădejdea tuturor marginilor pământului și a celor ce sunt pe mare departe, și, Milostive, milostiv fii nouă, Stăpâne, pentru păcatele noastre și ne miluiește pe noi.

Strana: Doamne, miluiește. (de 3 ori)

Preotul zice ecfonisul: Că milostiv și iubitor de oameni Dumnezeu ești și Ție slavă înălțăm, Tatălui și Fiului și Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.

Strana: Amin.

În lipsa preotului, încheiem, zicând:

Doamne, miluiește. (de 40 de ori)

Ceea ce ești mai cinstită decât heruvimii și mai mărită fără de asemănare decât serafimii, care fără stricăciune pe Dumnezeu Cuvântul ai născut, pe tine, cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, miluiește-ne pe noi. Amin.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Luca 1, 39-49, 56

Rugăciune către Sfânta Muceniță Hristina

Biblia Sectară și Biblia Ortodoxă. Diferentele dintre minciunile sectantilor si dreapta credinta